Sep en Fien Naar school - Ingeborg Bijlsma RECENSIE

Recensie: Sep en Fien Naar school - Ingeborg Bijlsma

Het is een grote dag voor Sep. Hij heeft de dagen afgeteld op zijn kalender. Voor de allereerste keer gaat hij naar school. In de winkel heeft hij een drinkbeker en een broodtrommel gekocht. Het kiezen was best moeilijk, maar hij kreeg hulp van zijn buurmeisje Fien. Zij zit bij Sep in de klas en helpt hem met alle nieuwe dingen in de klas.

Sep en Fien - Naar school is een nieuw boekje van Ingeborg Bijlsma voor kleuters. Eerder verschenen al twee verhalen over Sep: Sep is jarig en Sep en de baby. Over Sep en Fien samen verscheen ook reeds Samen spelen. Dat de auteur een bezig bijtje is blijkt uit haar verleden in het onderwijs, ze gaf les had een bijbaantje bij Radio 3. Van daaruit rolde ze een baan in als redacteur bij SchoolTV, Koekeloere en De Teletubbies. Uitgeverij Kluitman was de volgende stap, ze ging niet alleen als redacteur aan de slag, maar ook als marketeer en ze schreef verhalen voor de peuterserie Bobbi. Toen Ingeborg Bijlsma terugkeerde naar het onderwijs en zelf directeur werd, bleven de verhalen borrelen. Ze startte een tekstbureau en combineert daar alle dingen waarvan ze zelf zegt dat haar hart er sneller van gaat kloppen: kinderen, educatie, marketing, taal en schrijven.

In Sep en Fien - Naar school zijn de activiteiten heel herkenbaar. De zenuwen voor de eerst schooldag slaan toe bij Sep, net zoals bij zoveel kleutertjes. Het afscheid van mama is een beetje moeilijk, maar tijdens het spelen, bouwen, schilderen raakt het verdriet al snel vergeten. Ze gymmen, eten lunch en spelen lekker buiten. Er zijn verhaaltjes, liedjes en op het einde van de dag staat mama aan de schoolpoort te wachten. Al deze situaties zijn door de auteur vertaalt naar behapbare stukjes tekst op rijm. Hierdoor leest het redelijk vlot en is het fijn om voor te lezen. De teksten zijn niet lang en bevatten telkens een tiental regels. Het boekje is gemakkelijk in één keer voor te lezen, maar laat zich ook in stukken kappen.

De tekeningen van Ivan & Ilia maken een vrolijk geheel van Sep en Fien - Naar school. Het felle kleurgebruik en de vele details zorgen ervoor dat het onmogelijk is om niet blij te worden van de prenten. Er is veel variatie en de vriendschap tussen Sep en Fien is duidelijk terug te vinden in de illustraties. Het geheel is een mooie samenwerking tussen Ingeborg Bijlsma en het duo illustratoren geworden.

Sep en Fien - Naar school is een leuk verhaal om kinderen voor te bereiden op de eerste dag school. Zo wordt een spannende dag een beetje gekaderd en dat dit met een boekje als dit kan, maakt het best aangenaam. De tekst en de illustraties spreken voldoende aan om te blijven boeien. De taal en de beschreven situaties zijn goed afgestemd op de lezertjes (2+).

Sep en Fien - Sep en Fien naar school

1  2  3  4  5

Sep roept: "Hoi, ik ben er klaar voor!