The Stranger - Harlan Coben RECENSIE

Recensie: The Stranger - Harlan Coben

Adam staat altijd voor zijn zonen, Thomas en Ryan, klaar. Als zijn vrouw, Corinne, voor haar werk weg is en vraagt of Adam wil invallen voor haar als penningmeester bij de lacrossebond zegt hij dan ook geen nee. Ze zijn gelukkig getrouwd en leven de Amerikaanse droom. Maar op die bewuste avond spreekt een vreemdeling hem aan. De mededeling van deze vreemde zet Adam zijn leven op zijn kop. Helemaal als zijn vrouw de volgende dag met de noorderzon vertrokken lijkt te zijn. Wat is er echt aan de hand? Kan Adam de Amerikaanse droom in stand houden, of stort het volledig in?

The Stranger werd eigenlijk in 2015 al door Harlan Coben gepubliceerd, maar toch is het boek nieuw leven in geblazen. The Stranger is namelijk de nieuwe Netflix original serie én momenteel super trending. Het verhaal is spannend, onverwacht en dramatisch.

Als je het boek begint, heb je eigenlijk helemaal niet door dat je een thriller leest. Sterker nog, je denkt eigenlijk dat je in het zoveelste liefdesdrama terecht komt. De vrouw blijkt een zwangerschap gefaket te hebben, de man is verbaasd en wil de waarheid weten, maar vrouwlief pakt haar biezen en laat haar twee zoons bij hem achter. Maar is dat echt wat er is gebeurd?

Het verhaal kent veel verschillende lijntjes en plottwists. En enerzijds is dat precies wat je van een goede thriller verwacht. Maar anderzijds zorgt dat ook voor een bepaalde verwarring. Een verwarring die leuk is om je "per ongeluk" op het verkeerde spoor te zetten, maar tegelijkertijd zorgt het voor irritatie omdat je de draad van het hele verhaal kwijtraakt.

De ontknoping is verassend. Toch lijkt het ook een beetje te ver gezocht. Of nee, misschien de ontknoping op zichzelf niet, maar wel alles wat daarvoor gebeurt. Harlan Coben wijkt af en toe zo ver af van het verhaal door vanuit andere perspectieven te vertellen, met andere levensverhalen, dat je soms als lezer de kluts kwijt bent. Daar staat wel een heel fijne schrijfstijl tegenover. Je krijgt alle indrukken van de personages mee, je krijgt een ontzettend goed inkijkje in hun doen en laten en de redenatie achter hun handelen.

Het meest opvallende van de hele thriller is het grote verschil met de serie. Namelijk dat de "the stranger" geen vrouw (zoals in de serie), maar een man is. Nu maakt dat voor het verhaal zelf niet zo heel veel uit, al wijkt de serie op meerdere punten af. Toch maakt het de cover van het verhaal wel onlogisch. Op de cover staat namelijk The Stranger uit de serie.

Voor wie een leuke thriller zoekt om zich in vast te bijten, is The Stranger precies wat je zoekt! Zelfs als je de serie al hebt gezien, is het boek zo verschillend dat het nog steeds leuk is om te lezen. Soms wijkt het verhaal wat af van de hoofdlijn, waardoor je als lezer er wel bij moet blijven, maar des te groter is het verrassingseffect. Ben jij al nieuwsgierig?

Recensie: The Stranger - Harlan Coben

The Stranger (De vreemde)

1  2  3  4  5

Een vreemdeling spreekt Adam aan in de kroeg en haalt met een paar woorden zijn hele leven overhoop. "Je had niet bij haar hoeven blijven. Hannah was nooit zwanger. En misschien is het slim om een DNA-test te doen bij je andere kinderen...'

Thuis is Adam in shock en durft hij niet meteen zijn vrouw te confronteren. Maar eigen onderzoek maakt het steeds waarschijnlijker dat de man de waarheid sprak. Wat te doen? Hij houdt van zijn kinderen, ze zijn van hem. Wil hij wel meer weten?

Dan zegt Hannah dat ze tijd voor zichzelf nodig heeft en laat ze Adam achter met de kinderen. En blijft weg. Adam zet alles op alles om zijn vrouw terug te vinden en duikt in een uiterst gevaarlijke wereld...