Courtney's vuur - Wilbur Smith RECENSIE

Recensie: Courtney’s vuur – Wilbur Smith

Voor Courtney’s vuur gaan we terug naar India in 1754 waar broer en zus Theo en Constance Courtney met hun ouders wonen. Door het noodlot worden ze van elkaar gescheiden en ze weten niet of ze elkaar ooit nog zullen zien.

Het blijft verrassend hoe gemakkelijk en snel een boek van Wilbur Smith leest. Zoals fans van Wilbur Smith gewend zijn is het weer een flink boek ( ruim 400 pagina’s) maar voor je het weet ben je weer aan het einde aangekomen. Door de combinatie van de fijne schrijfstijl van Smith, bij Courtney’s vuur samen met Tom Harper, en de vele avonturen die Theo en Constance beleven is het moeilijk om dit boek weg te leggen. De veelheid van avonturen is meteen ook een minpunt van dit boek, er gebeurd zoveel dat het bijna niet bij te houden is. De Courtney’s gaan van het ene avontuur naar het andere met heel weinig rustigere momenten. Hierdoor krijg je ook als lezer nauwelijks de kans op het gebeurde te verwerken. Natuurlijk is dit ook een avonturenboek maar wat deze recensent betreft dus iets teveel avontuur.

Het verhaal van Courtney’s vuur zit goed in elkaar. Moeiteloos passen de verschillende verhaallijnen in elkaar en weet Smith ook nog wat verhaallijnen uit andere boeken van de Courtneyreeks aan te stippen. Bewonderenswaardig hoe hij hierin het overzicht weet te houden en het ook nog leesbaar weet op te schrijven. Courtney’s vuur begint in India maar blijft daar zeker niet. Naast de hitte van India wordt je als lezer ook naar Parijs en Canada meegenomen. En dit alles in de levendige schrijfstijl van Smith zodat je de omgeving bijna als een film voor je ziet. Dit is een van de grootste krachten van dit boek: de manier waarop het je mee weet te nemen naar een andere wereld. De ultieme ontspanning voor liefhebbers van het avonturen genre.

De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt en je leert ze goed kennen tijdens dit verhaal. Je ziet ze zich ontwikkelen en volwassen worden wat erg prettig is. Theo roept hierbij wat meer sympathie op dan zijn oudere zus Constance die wat meer op zichzelf gericht is. Dit maakt dat je je soms wat aan haar gedrag kunt gaan storen. Aan de andere kant is ook verfrissend om een belangrijk personage wat minder perfect te maken. De personages in Courtney’s vuur zijn gemakkelijk om mee mee te leven en vanaf het moment dat Theo en Constance van elkaar gescheiden worden blijf je hopen dat ze elkaar weer tegen zullen komen. Zeker op de momenten dat ze heel dicht bij elkaar in de buurt blijken zit je op het puntje van je stoel van spanning.

De combinatie van een goed verhaal, interessante personages en heerlijk weglezende schrijfstijl van Wilbur Smith maken Courtney’s vuur tot een echte aanrader voor liefhebbers van avonturen en Wilbur Smith in het bijzonder.

Courtney's vuur

1  2  3  4  5

In Courtney's vuur neemt Wilbur Smith je mee naar het India uit de achttiende eeuw.
    Sinds hun geboorte zijn broer en zus Theo en Connie Courtney onafscheidelijk, tot het noodlot toeslaat en hun ouders op tragische wijze in India omkomen. Theo wordt geplaagd door schuldgevoelens en zoekt vergeving in het gevecht: hij voegt zich bij het Britse leger in de oorlog tegen de Frans-Indiase troepen.
    Connie voelt zich in de steek gelaten. Meegesleurd in de corrupte mannenwereld, mishandeld en misbruikt, zweert ze nooit meer het bezit van een man te zijn. Met haar schoonheid manipuleert ze elke man op haar pad en komt zo in Frankrijk terecht. Maar ook hier kan Connie niet aan de oorlog ontsnappen. Zullen Theo en Connie elkaar nog terugvinden voor het te laat is?