Winterland - Kim Faber & Janni Pedersen RECENSIE

Recensie: Winterland - Kim Faber & Janni Pedersen

Als er een bom ontploft op een kerstmarkt in hartje Kopenhagen wordt rechercheur Signe Kristiansen op de zaak gezet. Het onderzoek verloopt moeizaam. Signe mist haar voormalige partner, inspecteur Martin Juncker. Na een misstap werd hij overgeplaatst naar een kalm, klein provinciestadje. Martins verbazing is groot wanneer er plots een dubbele moord wordt gepleegd en het onderzoek op zijn bureau belandt. Algauw ontstaat er een link tussen Signes zaak en het moordonderzoek van Juncker. Een gouden tip brengt alles in een stroomversnelling.

Winterland is het Deense thrillerdebuut van schrijversduo Kim Faber en Janni Pedersen. Het verhaal wordt geschreven vanuit de perspectieven van de twee hoofdpersonages, Signe en Martin. Door de beschrijvende schrijfstijl en de aandacht voor beider privélevens kan je je als lezer een goed beeld vormen van deze rechercheurs. Signe, een getrouwde politierechercheur die dagelijks worstelt om de balans tussen haar werk en gezin in evenwicht te houden. Martin, de man die na een misstap opnieuw bij zijn dementerende vader is ingetrokken. Ook de randpersonages worden zodanig neergezet dat je het idee hebt dat je zelf een deel uit maakt van de groep.

Het hoofdthema in Winterland is terrorisme. Hoewel er al menig boeken werden geschreven over dit thema zijn Kim Faber en Janni Pedersen erin geslaagd het op een originele wijze te brengen. Het feit dat de groepering verantwoordelijk voor de brutale aanslag bestaat uit islamisten en neonazi's maakt het verhaal verfrissend. Doorheen het verhaal merk je dat de auteurs met kennis van zaken schrijven. Dit maakt de gebeurtenissen geloofwaardig en zorgt ervoor dat je met kippenvel op de armen verder leest. Een tweede thema is dementie. De onmacht van Martin en de weerloosheid van zijn zieke vader grijpen je naar de keel. Daarnaast komen ook actuele thema's zoals immigratie aan bod.

Kim Faber en Janni Pedersen bouwen de spanning vanaf het eerste blad op en houden deze aan tot op het einde. Hierdoor is het moeilijk om de thriller aan de kant te leggen. Je wil steeds verder lezen. De vloeiende opeenvolging van de gebeurtenissen zorgt ervoor dat het boek nooit saai wordt.

Winterland is een geslaagd debuut dat je doet hopen op meer boeken over het politieduo Signe en Martin. Een spannend, meeslepend verhaal.

Winterland

1  2  3  4  5

Door een professionele misstap wordt inspecteur Martin Juncker uit Kopenhagen naar een klein en saai provinciestadje gestuurd. Zijn enige uitdaging: de spanningen rond het plaatselijke asielzoekerscentrum. Als er een bom ontploft in hartje Kopenhagen en Junckers voormalige partner Signe Kristiansen op de zaak wordt gezet, voelt hij zich volledig buitengesloten. Het onderzoek verloopt moeizaam, tot Kristiansen plots een gouden tip krijgt.
    Ondertussen belandt er tot Junckers grote verbazing een moordzaak op zijn bureau. Het lijkt een uit de hand gelopen overval, maar als blijkt dat het slachtoffer banden had met neonazi's, wordt al snel duidelijk dat er een link is met Signes zaak. En de winter in Kopenhagen is pas net begonnen…
    'Winterland' is een briljante, indringende en goed geschreven thriller over het kwaad, eenzaamheid en machteloosheid
    in de hedendaagse maatschappij, en bovendien ontzettend spannend.