Vanuit het duister stralend licht - Petina Gappah RECENSIE

Recensie: Vanuit het duister stralend licht - Petina Gappah

Vanuit het duister stralend licht verteld het levensverhaal van de Schotse missionaris en ontdekkingsreiziger Dokter David Livingstone. Ook wel de Brit die Jezus naar 'donker Afrika' had gebracht. Hier reisde hij door Afrika heen om het geloof te verkondigen, op zoek te gaan naar de plek waar de Nijl ontspringt en de slavernij tegen te gaan. Dokter Livingstone overleed uiteindelijk op het Afrikaanse continent, geknield voor zijn bed terwijl hij de bijbel las. Hierna wordt door zijn bedienden besloten dat zijn lichaam van de oostkust naar de westkust wordt gedragen. Waarna hij naar Londen wordt verscheept om aldaar een stijlvolle en grootse begrafenis te krijgen.

Petina Gappah is de archieven ingedoken en beschrijft het leven van Dokter Livingstone. Van zijn ontdekkingsreis door Afrika tot zijn begrafenis in Londen. Het verhaal wordt verteld vanuit twee dragers. De vrouw Halima, die door Livingstone is gekocht van een Arabische slavenhandelaar, en Jacob Wainwright die als kind werd bevrijd uit de slavernij, opgroeide in een weeshuis in India en uiteindelijk als doel had om andere tot het christelijke geloof te bekeren.

Het verhaal vertelt door Halima en Jacob Wainwright is erg verschillend. Halima is in haar taalgebruik erg direct, informeel en gebruikt vaak spreektaal. Deze passages lezen makkelijk weg. Ook geeft Halima de lezer een goed beeld van de zware omstandigheden waarin ze leeft. Je kunt je hierdoor beter inleven in het verhaal. Het taalgebruik van Jacob Wainwright daarentegen is erg formeel en bijna niet doorheen te komen. De hoofdstukken verteld vanuit Wainwright zijn zo gedetailleerd en langdradig dat de kern van het verhaal regelmatig ver te zoeken is.

Verder komen er in Vanuit het duister stralend licht enorm veel personages langs. Als lezer is het erg moeilijk om erachter te komen wat voor relatie de personages met elkaar hebben en wat voor plek ze in het verhaal innemen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal moeizaam leest. Tevens worden er door zowel Halima als Jacob Wainwright veel voor de lezer onbekende termen en uitdrukkingen uit het Arabisch en Swahili gebruikt. Hiervoor zit er achter in het boek een verklarende woordenlijst. Het telkens naar het einde van het boek bladeren om te kijken wat een woord betekent draagt echter niet bij aan de algehele leesbaarheid van het verhaal. Het niet opzoeken van de woorden is geen optie, dan begrijp je als lezer helemaal niet meer waar het verhaal over gaat.

Petina Gappah weet in Vanuit het duister stralend licht wel een belangrijk thema aan te snijden. Je krijgt als lezer een goede kijk in met name de slavernij en samenleving van de 19 e eeuw in Afrika. Vanuit het perspectief van Halima krijg je hier een goed beeld bij.

Al met al is Vanuit het duister stralend licht een redelijk boek. Het onderwerp van het verhaal moet je zeker liggen, anders is de uitdaging om door dit boek heen te komen niet te moeite waard.

Vanuit het duister stralend licht

Petina Gappah

8 januari 2020

ISBN 9789025453978
    Uitgever Atlas
    349 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

"Vanuit het duister stralend licht' van Petina Gappah gaat over de Schotse missionaris en ontdekkingsreiziger Dokter David Livingstone die in 1873 overlijdt in een gehucht in West-Afrika. Zijn rouwende bedienden besluiten het ontzielde lichaam naar de dichtstbijzijnde havenstad te vervoeren, waar ze het aan de koloniale machthebber zullen overdragen voor een waardige begrafenis in Livingstones thuisland. De tocht van meer dan tweeënhalfduizend kilometer leggen ze lopend af, de stoffelijke resten op hun schouders.
    Dit waargebeurde verhaal heeft Petina Gappah al haar hele leven gefascineerd. In "Vanuit het duister stralend licht' geeft ze een stem aan Livingstones trouwe entourage. Vanuit de perspectieven van de mondige Halima en de diepgelovige Jacob vertelt Gappah over de heldenmoed van de bedienden en de ontberingen die ze geleden hebben uit liefde voor de gestorven Livingstone. Maar ook over de intriges waaraan de hele onderneming bijna ten onder gaat.