Serafina en de zeven sterren - Robert Beatty RECENSIE

Recensie: Serafina en de zeven sterren - Robert Beatty

Serafina, half meisje, half katachtige, heeft in het verleden al verschillende gevechten met duistere krachten gewonnen. Nu de rust eindelijk op Biltmore is teruggekeerd, kan Serafina toch de rust niet vinden. Als Serafina vervolgens getuige is van een misdaad, staat haar hele wereld op zijn kop. Zonder haar trouwe kameraad en beste vriend Braeden vervolgt ze haar patrouilles over het landgoed en bevindt ze zich in een wereld waar alle goeds veranderd lijkt te zijn in kwaad. Een wereld waar ze zelfs zichzelf niet volledig kan vertrouwen. Zal Serafina haar twijfels kunnen overwinnen en de mensheid kunnen beschermen?

Serafina en de zeven sterren is het laatste deel in de serie over Serafina, een meisje dat half kat is en half mens. Waar de voorgaande delen vooral draaiden om het avontuur, voert vriendschap de boventoon in dit laatste deel van de serie. Spanning staat, net als in eerdere delen, opnieuw centraal in het verhaal en al na de eerste paar hoofdstukken wordt deze steeds wat meer opgevoerd. Bladzijde na bladzijde sla je als lezer om, enkel en alleen al om te weten te komen waar die dreigende toon in het verhaal naartoe zal leiden.

Wat erg opvallend is in Serafina en de zeven sterren, is dat Robert Beatty de lezer opnieuw probeert mee te nemen in een lesje over de geschiedenis van ons heelal en de sterrenhemel waaronder we ons elke dag bevinden. Dat maakt Serafina en de zeven sterren niet alleen ontzettend leuk om te lezen, maar ook nog eens enorm leerzaam.

De schrijfstijl van Robert Beatty lijkt ten opzichte van de vorige delen niet veel te zijn veranderd. Lange, vaak langdradige zinnen kun je als lezer opnieuw niet aan ontkomen en het woordgebruik in Serafina en de zeven sterren lijkt niet erg overeen te komen met de leeftijdscategorie waarvoor dit boek bedoeld is. Hoewel sommige lezers dit als leerzaam zullen ervaren, zou het ook een obstakel kunnen vormen. Niet iedere lezer houdt er namelijk van om telkens het lezen te onderbreken om de betekenis van een woord te achterhalen. En vaak blijkt het niet uit de tekst wat er bedoeld wordt.

Hoewel Serafina en de zeven sterren het laatste deel is van een reeks en het met reeksen natuurlijk altijd leuker is om ze op volgorde te lezen, kan dit verhaal ook los gelezen worden. In de eerste paar hoofdstukken wordt een uitgebreide samenvatting gegeven over de gebeurtenissen in voorgaande delen en ook verder in het verhaal komen er nog geregeld terugblikken voor, waardoor de lezer ook begrijpt waarover iets gaat, zonder dat hij of zij de eerdere delen heeft gelezen. Ook dit kan twee kanten op; of de lezer vindt het prettig om een opfrissertje te krijgen op eerdere gebeurtenissen zo nu en dan, of de lezer ergert zich er mateloos aan dat er zoveel herhaald wordt. Voor mij gold het laatste. Een beetje herhaling om het geheugen op te frissen is niets mis mee, maar teveel is niet goed en vertraagt het verhaal enorm.

Serafina en de zeven sterren heeft zowel plus als minpunten. Het is een erg leerzaam verhaal en spanning staat vrijwel continu centraal. Soms is het echter wat langdradig en verwarring kan ontstaan door de lange zinnen die Robert Beatty geschreven heeft. Tóch is het een aanrader, een leuk verhaal dat goed is voor heel wat uurtjes vermaak en ontspanning.

Serafina en de zeven sterren

1  2  3  4  5

Serafina, de wachter van Huize Biltmore, heeft het ene na het andere gevecht gewonnen tegen de duistere krachten die het huis belaagden. Nu is de rust op Biltmore weergekeerd, maar Serafina vertrouwt het niet. Ze patrouilleert dag en nacht over het landgoed, slaapt bijna niet meer en weet niet goed wat haar plaats daar nog is nu haar beste vriend, Braeden Vanderbilt, naar een kostschool in New York is vertrokken.

Dan is Serafina getuige van een misdrijf dat haar hele wereld op zijn kop zet. Hoe kan het dat alles wat ooit goed leek en het waard was om beschermd te worden, nu opeens in het kwaad verandert? En hoe kan zij de mensen om haar heen beschermen als ze zelf de waarheid van haar eigen hart niet kent?