Oplichters en afpersers - Guy Didelez RECENSIE

Recensie: Oplichters en afpersers - Guy Didelez

Oplichters en afpersers bestaat uit 10 spectaculaire verhalen over bijzondere oplichters en afpersers. Zoals het verhaal van de oplichter die erin slaagde om de Eiffeltoren te verkopen als oud ijzer... Of een man die een kunstdiefstal pleegt om het losgeld aan een goed doel te schenken...

Na een voorwoord van meesteroplichter Stan Lauryssens, begint elk hoofdstuk begint met een foto of afbeelding en een soort dossier van de desbetreffende oplichter of afperser. Dit is prettig om te lezen voor je begint aan het verhaal, omdat je op die manier al een beeld kunt vormen. Hierin lees je ook wat achtergrondinformatie; van wanneer tot wanneer was de hoofdpersoon van het verhaal actief en waar komt hij (of zij) vandaan? Daarstaat staat de belangrijkste krachttoer beschreven en is er een interessant weetje over de oplichter of afperser te lezen. Het ene verhaal is iets langer dan de andere, maar de verhalen lezen over het algemeen vlot weg.

De verhalen in Oplichters en afpersers zijn allemaal heel verschillend en ook prima los van elkaar te lezen. De verhalen spelen zich ook af in verschillende periodes; vanaf de 17e eeuw tot op heden.  Het is een leuk boek om af en toe eens een verhaal in te lezen. Doordat Guy Didelez 'lastige' woorden uitlegt, kan het boek ook prettig lezen voor jongeren. Wel is dit soms een beetje verwarrend, omdat relatief 'makkelijke' woorden (zoals bijvoorbeeld restaurateur) worden uitgelegd, terwijl er ook 'moeilijker' taalgebruik wordt gebruikt. Ook geeft Guy Didelez veel extra informatie over bijvoorbeeld het land. De een zal dit waarschijnlijk heel interessant vinden, terwijl een ander hierdoor een beetje afdwaalt van het werkelijke verhaal.

Het leuke aan de verhalen is het feit dat ze waargebeurd zijn, na het lezen van een verhaal is het erg leuk om op internet nog meer informatie over de betreffende afperser of oplichter te lezen. De schrijver heeft ook verhalen uitgekozen die verbazingwekkend zijn: hoe kan het dat dit werkelijk zo is gebeurd?

Kortom, het is een boek wat zeker een aanrader is voor jongeren die niet heel dol zijn op lezen, maar wel geïnteresseerd zijn in verhalen over Oplichters en afpersers. Wanneer je interesse hier minder ligt, zijn de verhalen iets minder pakkend, maar is het zeker leuk om af en toe eens een verhaal uit dit boek te lezen, want verbazingwekkend zijn ze zeker!

Oplichters en afpersers

1  2  3  4  5

Wist je dat er ooit een oplichter geweest is die erin slaagde om de Eiffeltoren te verkopen als oud ijzer?
    Wat moet je denken van een man die een kunstdiefstal pleegt om het losgeld aan het goede doel te schenken?
    En heb je ooit al gehoord van Dagobert Duck, een afperser met een IQ van 145 en zo'n technisch vernuft dat de Duitse politie wanhopig van hem werd?
    Het zijn maar enkele voorbeelden uit de top 10 die Guy Didelez samenstelde van de strafste exploten die oplichters en afpersers op hun geweten hebben. Met een mix van genialiteit en innemende grootspraak proberen zij hun slachtoffers in de val te lokken. Al zijn die ook niet altijd vrij van schuld, want ze vergeten maar al te graag dat wat te mooi is om waar te zijn, meestal ook niet waar ís.
    Met een voorwoord van meesteroplichter Stan Lauryssens.