Liefde of luchtkasteel? - Monica Roos RECENSIE

Recensie: Liefde of luchtkasteel? - Monica Roos

Jonkheer Ewout van Duijvestein treft bij thuiskomst een naakte vrouw aan op zijn oprijlaan. De vrouw wekt meteen zijn interesse. Ewout stelt alles in het werk om haar op Slot Duijvestein te laten verblijven, maar Michelle zit er niet op te wachten om verovering nummer zoveel te worden. Als Michelle Lacroix dan toch besluit om op het kasteel te verblijven probeert Ewout haar te veroveren. En niet alleen met zijn lichamelijke spelletjes. De spelregels veranderen als er liefde in het spel komt. Maar kunnen Ewout en Michelle elkaar wel vertrouwen? Of blijkt hun liefde een luchtkasteel te zijn?

Het eerste hoofdstuk dat Monica Roos voor dit boek heeft geschreven was oorspronkelijk bedoeld voor een erotische verhalenwedstrijd. Het verhaal van Ewout en Michelle liet Monica Roos niet los, waardoor er een vervolg kwam. Daardoor is liefde of luchtkasteel uiteindelijk een roman geworden.

Als lezer kan het eerste hoofdstuk een beetje 'pats boem' uit de lucht vallen. Je wordt als lezer namelijk meteen in het verhaal gegooid op een punt waar je wat meer opbouw naar het verhaal toe had verwacht. Als lezer heb je daarom een paar hoofdstukken nodig om in het verhaal te komen, maar als je er eenmaal inzit laat het verhaal je niet meer los. Als je denkt dat je een erotische kasteelroman gaat lezen waarbij de erotische scenes in het boek belangrijker zijn dan het verhaal, dan heb je het mis. En dat is bijzonder voor een erotische roman, omdat er bij erotische romans meestal weinig aandacht wordt besteed aan het verhaal.

Liefde of luchtkasteel is niet alleen een erotische roman. Het is een roman die gaandeweg van erotisch overgaat naar een echte feelgood roman. Het verhaal wordt steeds belangrijker in dit boek. Monica Roos weet je met dit boek meerdere malen te verrassen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen bij een erotische roman, maar zet je doos met tissues maar vast klaar, want bij dit boek ga je het niet droog houden!

Liefde of luchtkasteel wordt voornamelijk vertelt vanuit Ewout van Duijvestein en Michelle Lacroix.

Jonkheer Ewout van Duijvestein is een man met een reputatie als het om vrouwen draait. Hij heeft de nodige vrouwen al verslonden en houdt wel van een spelletje. Vanaf het eerste moment dat ze elkaar zagen, wist Ewout dat hij voor Michelle wilde gaan. Nog nooit heeft hij een vrouw ontmoet waarvan hij zo onder de indruk was. Ewout is een aantrekkelijke, dominante man. Het is ook een koppig personage en die koppigheid kan hem duur komen te staan. Doordat Ewout in het verleden heel veel heeft meegemaakt is hij erg gereserveerd en vindt hij vertrouwen en eerlijkheid erg belangrijk. Pas wanneer hij mensen echt vertrouwt stelt het personage van Ewout zich open.

Michelle Lacroix is na het overlijden van haar ouders opgegroeid bij haar tante Elsa, die werkt voor de familie Duijvestein. Door die traumatische gebeurtenis vindt Michelle het erg moeilijk om mensen dichtbij haar te laten en liefde te voelen, omdat ze bang is deze mensen weer te gaan verliezen. Net als haar ouders. Michelle vindt Ewout een interessante man, maar wil niet de zoveelste verovering worden. Dit is Ewout niet gewend. Michelle is een personage dat haar eigen mannetje staat en heeft zo haar eigen agenda. Ze laat een man niet bepalen wat ze gaat doen. Het is een sterk, maar gevoelig personage, dat een tikkeltje onzeker is.

Doordat je Liefde of luchtkasteel vanuit het perspectief van zowel Ewout als Michelle leest, weet je als lezer wat er in beide personages omgaat. De personages smelten steeds meer samen naarmate ze elkaar steeds beter leren kennen. En als lezer leer je Ewout en Michelle dus ook heel erg goed kennen.

Monica Roos heeft een fijne schrijfstijl. Ze weet de aantrekkingskracht en de liefde tussen Ewout en Michelle goed over te brengen bij de lezer. Liefde of luchtkasteel is een boek waar de ene na de andere verrassing wordt uitgedeeld.

Toch kent liefde of luchtkasteel een minpunt. En dat is de overgang tussen de personages in het boek. Er wordt verteld vanuit het perspectief van Ewout en Michelle, maar soms zijn de andere 'bij personages' aan het woord. Dit zijn dan een paar regels, maar dit kan heel verwarrend zijn, omdat er geen duidelijke afscheiding is. Ineens is er iemand anders dan Michelle of Ewout aan het woord. Waardoor je als lezer sommige stukken een paar keer moet lezen om weer verder te kunnen. Het is fijn dat de andere personages soms ook aan het woord zijn, omdat je hierdoor Ewout en Michelle beter gaat begrijpen. Maar het kan dus erg verwarrend zijn omdat het niet altijd geheel duidelijk is wie wat zegt.

Liefde of luchtkasteel van Monica Roos is een eigentijdse, opwindende een meeslepende kasteelroman. Het is niet alleen erotisch, maar het boek heeft ook een mooie verhaallijn waar het bij menig erotisch roman aan ontbreekt. Keer op keer weet Monica Roos je niet alleen te verrassen, maar ook diep te raken. Deze schrijfster is er eentje om in de gaten te houden!

Liefde of luchtkasteel?

1  2  3  4  5

Jonkheer Ewout van Duijvestein is not amused als hij bij thuiskomst een halfnaakte vrouw op zijn parkeerplaats aantreft. De dame in kwestie wekt echter al snel zijn interesse en hij stelt alles in het werk om haar over te halen op Slot Duijvestein te blijven. Michelle Lacroix is niet van plan te eindigen als nieuwste aanwinst op de lijst van Ewouts veroveringen. Toch logeert ze binnen de kortste keren op zijn kasteel en weet hij haar lichaam te veroveren met zijn opwindende spelletjes. Maar als er liefde in het spel komt veranderen de spelregels en staat hun wereld ineens op losse schroeven. Hebben Michelle en Ewout voldoende vertrouwen in hun eigen geluk of blijkt hun liefde een luchtkasteel te zijn?