Carmens kookpunt - Carmen Prins RECENSIE

Recensie: Carmens kookpunt - Carmen Prins

Carmen Prins gaat samen met haar tweelingzoontjes en haar broer naar Terschelling. Daar gaan ze haar moeder bezoeken die nieuws voor hen heeft. Op het eiland aangekomen is het huis van Carmens moeder mooi aangekleed en staat alles klaar voor hun bezoek. Maar dan vindt Carmen haar moeder in de keuken, niet meer in leven. Wat zou er gebeurd zijn? Dit is het begin van een zoektocht naar de waarheid zowel door de politie als door Carmen.

Het eerste wat opvalt is dat dit boek geschreven is vanuit de auteur als hoofdpersonage. Carmens kookpunt is dan ook niet enkel de titel van het boek, maar ook de naam van de foodvlog van Carmen. Is dit boek promotie voor haar vlog of is dit gewoon een originele insteek voor deze thriller? Dit blijft een beetje een mysterie en kan je als lezer zelf invullen.

Aangezien Carmens kookpunt zich afspeelt op een eiland zit je al snel in die typische sfeer van een besloten omgeving waar iedereen elkaar kent. Wanneer een zware storm dan ook nog eens de kop op steekt zitten de bewoners en toeristen even vast op het eiland en moet iedereen de handen uit de mouwen steken. Carmen probeert mee te helpen waar mogelijk en start intussen een onderzoek naar de dood van haar moeder. Want de vraag wat er gebeurd is blijft lang hangen.

De personages die Carmen Prins neerzet zijn best opvallend. Haar vader is dementerend met wisselende episodes van verwardheid en helderheid. De broer van Carmen komt net uit de gevangenis waar hij opgesloten zat voor de moord op één van de eilandgenoten. Daarnaast is er nog de tweeling van Carmen en haar ex-man waarmee ze om de haverklap aan de telefoon hangt om het onderzoek verder te bespreken. Deze unieke karakters brengen regelmatig discussies met zich mee, wat afleidt van het eigenlijke doel van dit verhaal. Namelijk de waarheid ontdekken over de dood van Carmens moeder.

Het plot kabbelt doorheen het boek rustig verder met af en toe een spannend moment en vooral meer vragen dan antwoorden. Maar dit is niet storend, want het boek is zodanig vlot geschreven dat je snel verder leest. Ook de personages werden niet erg uitgediept zonder dat dit overdreven storend is. Elk heeft zijn eigen rol en draagt zijn steentje bij aan het verhaal. Dit zorgt er ook wel voor dat je geen idee hebt wie verdacht zou kunnen zijn en wie nu eigenlijk wel oprecht is. Het enige wat hierbij mist is het kunnen meeleven met de personages. Daarvoor leer je hen onvoldoende kennen.

De ontknoping van Carmens kookpunt laat lang op zich wachten en pas in de laatste pagina's van het boek weet je eindelijk wat er gebeurde. Al blijft dit einde nog even nazinderen.

Carmens kookpunt is een eenvoudige thriller die soms zelfs leest als een spannende roman. Echt ideaal voor wie een origineel boek wil lezen, met een beetje spanning en mysterie.

Carmens kookpunt

1  2  3  4  5

Ik ben Carmen Prins, foodvlogger en moeder van een tweeling. Mijn moeder, die op Terschelling woont, had me met klem gevraagd om deze voorjaarsvakantie naar haar toe te komen. Ze moest mij en mijn broer iets vertellen. Maar toen ik arriveerde bij mijn ouderlijk huis, was mijn moeder niet meer in leven. Haar dood is met allerlei geheimen omgeven en ik kan niet van het eiland weg voordat ik heb uitgedokterd wat er aan de hand is. Dit is mijn verhaal.