Mijn vaders hand - Bart Chabot RECENSIE

Recensie: Mijn vaders hand - Bart Chabot

Mijn vaders hand is het verhaal van de moeilijke kindertijd van Bart Chabot. Vrijwel elke dag krijgt hij van zijn ouders te horen dat ze liever hadden gehad dat hij niet geboren was. Dagelijks wordt hij fysiek en mentaal mishandeld. Dit alles heeft zijn weerslag op elk aspect van zijn leven. Zo heeft hij het ook op school erg moeilijk. Hij schrijft ergens aan het eind in het boek: 'lang geleden was ik voor het eerst overleden, acht jaar oud...'. En dat zien we terug in dit verhaal van een jongetje dat zichzelf langzaam van binnen verliest en helemaal alleen door het leven moet gaan. Zijn ouders besluiten zelfs hem niet meer bij zijn naam te noemen, zo graag willen ze hem uit hun leven hebben.

Mijn vaders hand is een aangrijpend boek. Het laat zien welke invloed een liefdeloze jeugd op het hele verdere verloop van een mensenleven heeft. Bart Chabot haalt veel herinneringen op en kruipt daarbij terug in het hoofd van zichzelf als kind. Hij schrijft op zo´n levendige manier dat je de wereld ziet vanuit dit kleine jongetje die zichzelf steeds weer in de nesten werkt en daarna genadeloos afgestraft wordt door zijn vader. Je voelt zelf de spanning van het jongetje dat er tegenop ziet naar huis te lopen maar toch geen andere plaats heeft om naar toe te gaan. Het bijzondere van het boek is dat er ook humor in zit, terwijl de kern van het verhaal toch zo schrijnend is.

Bart Chabot geeft door alle herinneringen die hij ophaalt en de levendige beschrijvingen een mooi beeld van de jaren 60 en 70. Hij schrijft voornamelijk over het Den Haag waar hij in opgroeit. Je leest over een tijd waarin kinderen hele middagen op straat zwierven en buiten speelden, op zaterdagochtend naar school moesten en hun moeders sigaretjes rookten aan de keukentafel terwijl de rode kool in de pan lag te koken. Het verhaal van de opvoeding die Bart Chabot van zijn ouders kreeg is een waarheidsgetrouwe weergave. Toch heeft hij in Mijn vaders hand sommige aspecten van zijn verleden veranderd. Zo schrijft hij in dit boek over zijn jongere zusje terwijl hij in werkelijkheid een jonger broertje heeft.

Mijn vaders hand is een prachtig boek om te lezen. Het is het verhaal van een man die opklautert uit een afschuwelijke jeugd om later een beroemd schrijver te worden. Naast alle schrijnende en aangrijpende momenten bevat het boek ook humor, spanning en verassende wendingen.

Mijn vaders hand

1  2  3  4  5

Velen kennen Bart Chabot. Als schrijver, als biograaf van Herman Brood of van tv. Maar wie kent Bart Chabot echt? Wie gaat er achter hem schuil? Pas wanneer hij in 2018 voor de zoveelste keer in het ziekenhuis belandt en de dood in de ogen kijkt, stelt hij zichzelf, na lang uitstel, deze vraag. Hij graaft naar zijn Haagse wortels en doorwroet zijn jeugd. Op nietsontziende en aangrijpende wijze doet hij vanuit zijn ziekenhuisbed verslag van een rijk doch getroebleerd leven. Mijn vaders hand is een indringende en zeer persoonlijke roman, nuchter en met humor
    geschreven.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane