De zeven zussen - Zon - Lucinda Riley RECENSIE

Recensie: De zeven zussen - Zon - Lucinda Riley

Eindelijk is dan in februari 2020 het zesde deel van De zeven zussen, geschreven door Lucinda Riley, uitgekomen. In Zon staat de zesde en jongste zus centraal, Electra. Uit het laatste hoofdstuk van het vorige deel, Maan, hadden we al kunnen opmaken dat Electra het niet makkelijk heeft. Ze leidt een jetsetleven als topmodel dat in New York woont. En we konden uit dat hoofdstuk ook wel opmaken dat ze ernstig verslaafd is aan alcohol en andere drugs.

Electra leek in de voorgaande delen niet de meest sympathieke zus, maar eigenlijk is ze een heel eenzaam meisje, dat geleefd wordt door haar succes. Ook zij heeft een brief van haar vader, Pa Salt, ontvangen. Maar in tegenstelling tot haar zussen is ze niet nieuwsgierig naar wat erin staat. Tot ze een bijzondere brief ontvangt van Stella Jackson ...

Zon gaat in op een aantal actuele en belangrijke thema's, zoals verslaving en drugsgebruik. Maar ook discriminatie en mensenrechten en het verschil dat helaas nog steeds gemaakt wordt tussen mensen met verschillende huidskleuren. Stella Jackson strijdt voor gelijke rechten voor zwarte mensen. Ze voelt zich daarbij gesteund door Obama, die in 2008 waarin de verhaallijn in het heden zich afspeelt, nog presidentskandidaat is.

In het verhaal in het verleden staat Cecily centraal, die door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in Kenia terecht komt. Daar bouwt ze een nieuw leven op, tegen de achtergrond van (de dreiging van) de Tweede Wereldoorlog. Na jaren komt ze terug in New York en raakt verwikkeld in de strijd voor mensenrechten.

Een aantal vragen komt in ieder deel van De zeven zussen terug en is steeds nadrukkelijker aanwezig. De eerste is de vraag wie die Pa Salt nu eigenlijk was? Een aimabele man, die dochters vanuit alle windstreken heeft geadopteerd. Uit alle boeken blijkt echter dat geen van de dochters hem echt goed kende, eigenlijk niet eens wist wat voor werk hij deed. Hij was er voor ze, bood ze een goede en veilige thuishaven en dat was genoeg.

Een tweede vraag zit al in de titel van de serie, De zeven zussen. Er blijken echter 'maar' zes zussen te zijn. De zussen zijn vernoemd naar de sterren van het sterrenstelsel de Pleiaden. Opvallend is dat de zevende ster van de Pleiaden op niet alle plekken op aarde even goed zichtbaar is. Maar, hoe zit het nu met die zevende zus? Is zij er eigenlijk wel? Of toch niet?

In de derde plaats is het overlijden van Pa Salt met veel nevelen omhuld. Zijn overlijden was totaal onverwacht. Evenals zijn zeemansgraf, waar niemand bij aanwezig is geweest. Ja, achteraf bleek dat Ally in de buurt was.

Ten slotte is het interessant om stil te staan bij hoe het nu zit met Zed Eszu? Een jonge man die vrijwel alle zussen blijkt te kennen en die met alle zes een relatie onderhield of onderhoudt. En misschien nog wel het meest bizar, zijn vader is ook totaal onverwacht overleden in dezelfde dagen als Pa Salt én in dezelfde omgeving ...

Zon beantwoordt nog geen vragen, maar roept alleen maar meer vragen op. Het laatste deel, waar Lucinda Riley nog aan werkt, gaat hopelijk al onze vragen beantwoorden!

Met Zon gun je jezelf een heerlijk dik boek dat garant staat voor vele uren leesplezier. Zoals geldt voor alle delen van de serie zijn de verhaallijnen in Zon interessant en meeslepend. Toch op deze plek een kleine kanttekening bij de schrijfstijl van Riley, die is soms wat houterig. In dit boek maken personen tijdens gesprekken soms opmerkingen als 'Oké, nu een ander onderwerp'. Dat leest niet altijd natuurlijk, zeker niet als het geregeld gebeurt. Ook laat Riley sommige personen tot vervelens toe stopwoordjes als 'enfin' gebruiken.

Een van de meest bijzondere aspecten van Zon is dat de verhaallijn uit het verleden zo dichtbij het heden komt, dat je het als het ware bijna kunt aanraken. Met Zon heeft Lucinda Riley weer een fantastisch deel afgeleverd, dat je alleen maar doet verlangen naar het laatste!

De Zeven Zussen 6 - Zon

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Electra heeft het allemaal voor elkaar: ze is bloedmooi, schatrijk en wereldberoemd. Maar achter dit perfecte plaatje gaat een kwetsbare jonge vrouw schuil, die de oplossing voor haar problemen zoekt in drank en drugs. Electra heeft, anders dan haar zussen, geen behoefte om te weten waar ze vandaan komt. Totdat ze een bijzondere brief ontvangt…
    Zon brengt de lezer van het bruisende, chaotische Manhattan naar de prachtige, uitgestrekte vlaktes van Kenia. Kan de zoektocht naar haar verleden Electra helpen haar problemen het hoofd te bieden?