In de tunnel - Arjaan van Nimwegen RECENSIE

Recensie: In de tunnel - Arjaan van Nimwegen

In het boek In de tunnel schrijft Arjaan van Nimwegen over een man die zich het verleden niet erg scherp voor de geest kan halen. Wanneer het hoofdpersonage een artikel leest over enkele (ondertussen tot cold cases verklaarde) moorden die plaatsvonden in de streek waar hij opgroeide, drijft iets hem om deze te onderzoeken. In elk hoofdstuk gaat hij praten met iemand die op een of andere manier iets te maken heeft met een van de moorden. Al gauw wordt duidelijk dat het hem om één specifiek slachtoffer gaat.

Het boek begint midden in een van deze gesprekken. Context wordt er niet gegeven. Tijdens de eerste 50 pagina's van In de tunnel krijgt de lezer een erg chaotische indruk. Hoewel dit wel de gemoedstoestand van het hoofdpersonage weergeeft, wordt het zo ook erg moeilijk om je vast te bijten in het boek. Zonder enig besef van plaats of tijd, of wie de personages zijn, kabbelen de eerste 50 pagina's voorbij zonder de lezer echt aan te grijpen. Het besef van tijd krijgt de lezer uiteindelijk wel mee, maar waar het verhaal zich afspeelt daar blijf je naar raden.

Over het hoofdpersonage krijg je als lezer ook niet veel mee, waardoor je maar het raden hebt naar wie of wat deze man is, waar hij heel z'n leven mee bezig is geweest, of wat zijn achtergrond is. Dat maakt dat je je niet echt kan herkennen in hem, of eigenlijk eender welk ander personage uit In de tunnel. Ook de conclusie van het boek had sterker gekund. Hoewel het verhaal wel is afgerond, blijf je achter met heel wat vragen rond de personages.

Dit alles zorgt ervoor dat In de tunnel er erg lang over doet om de lezer mee te krijgen in het verhaal. Wanneer Arjaan van Nimwegen dat eindelijk voor elkaar krijgt, lijkt het einde echter al iet of wat voorspelbaar.

In het nawoord op de laatste 10 pagina's van het boek, kom je heel wat te weten over waar Arjaan van Nimwegen zijn inspiratie opdeed. Dit biedt een beetje soelaas aan de onwetendheid waar je als lezer mee achter blijft na de onwetendheid van het boek. Al had zeker een deel van deze info ook niet misstaan op de eerste pagina's van In de tunnel.

In de tunnel

1  2  3  4  5

Een nieuwsberichtje roept bij de verteller van deze spannende roman herinneringen op aan een verleden waarin hij een rol heeft gespeeld. Alleen weet hij niet meer welke, want zijn geheugen vertoont gaten. Gealarmeerd door het krantenbericht gaat hij in zijn geboortedorp in het oosten van het land op zoek naar de betrokkenen bij een aantal moorden, veertig jaar geleden. Tijdens zijn onderzoek begint de verteller langzaam te beseffen dat zijn betrokkenheid bij de gebeurtenissen van toen wellicht groter is geweest dan hij had gehoopt, al twijfelt hijzelf steeds meer aan de waarheid van zijn bevindingen. Hij moet ook wel; zijn haperende geheugen wíl immers geen weet meer hebben van de feiten.