Toxine - Rani de Vadder RECENSIE

Recensie: Toxine - Rani de Vadder

Toxine van Rani de Vadder is een veelbelovend debuut van deze jonge Nederlandse schrijfster.

Khala is een meisje met een speciaal Talent. Ze kan doden door een enkele aanraking. Hierdoor is ze prooi en bezit geworden van de Opperheer, de alleenheerser van het land Rivalen. Hij maakt kinderen met Talenten tot wezen, stopt ze in tehuizen en als ze 18 jaar worden maakt hij ze tot Offers. Hij neemt dan hun Talenten over om zo de machtigste van het land te worden. Khala komt in opstand en vlucht weg. Onderweg komt ze een mysterieuze jongen tegen, Vex en samen met hem probeert ze uit handen van de soldaten van de Opperheer te blijven. Tot het duidelijk wordt voor Khala en Vex dat ze nooit vrij zullen zijn als ze de Opperheer niet proberen te doden. Hierbij krijgen ze hulp van een ander Offer die ontsnapt is, de roodharige Cyra. Maar het plan is moeilijker uit te voeren dan gedacht en ze moeten er een hele hoge prijs voor betalen.

Ik heb Toxine met heel veel plezier gelezen en je bent er erg snel doorheen, want de schrijfstijl van Rani de Vadder is prettig. Ze omschrijft de sfeer en gebeurtenissen helder en duidelijk en ze weet de spanning heel goed op te bouwen. Ze begint Toxine met de introductie van de twee hoofdpersonages op hele mysterieuze wijze, maar helaas zet ze die toon niet helemaal door.

Ik miste jammer genoeg diepgang, want Toxine is echt wel een heel origineel en spannend verhaal en dat maakt het derhalve tot een veelbelovend debuut. De potentie is zeker aanwezig. Er was zondermeer genoeg stof, als ze het uitgediept had, voor een dikker boek of een spannend tweeluik.

De verhaallijn van Toxine blijft echter wat oppervlakkig, de scenes worden niet heel erg uitgediept. De gebeurtenissen zijn spannend, maar het verhaal is voorspelbaar. Er zijn geen echte grote twists in het verhaal.  De romantiek is heel braaf. Korte dialogen, veel uitleg en niet echt ingaan op diepe emoties en gevoelens bij de personages. Je kunt eigenlijk wel eruit halen dat Rani de Vadder gewend is korte verhalen te schrijven. Ze komt snel tot de kern en voor een echt pakkend verhaal, had het allemaal dus wel iets uitgebreider gekund.

Toxine is in mijn optiek een boek tussen Young Adult en jeugdboek in. Voor een YA is het te vlak, voor een jeugdboek misschien iets te hard. Er komen wel een paar heftige scenes in voor. Geschikt voor jeugd zo rond de 15 jaar, dat wel en die leeftijdsgroep zal het boek zeker met veel waardering lezen.

Al met al zeker geen slecht boek, echt beter dan gemiddeld, maar ook geen hoogvlieger. Ik mis nog teveel in Toxine om het als een YA boek met 'goed' te beoordelen en geef het boek derhalve 3 hartjes, met de opmerking dat het een zeer spannend jeugdboek is. En ik hoop dat Rani de Vadder bij haar volgende boek wat uitgebreider zal zijn, want fantasie verhalen creëren kan ze zeker.

Recensie: Toxine - Rani de Vadder

Toxine

1  2  3  4  5

Een jonge vrouw ontdekt dat ze de macht heeft om te doden door een eenvoudige aanraking, iets wat de heerser van haar rijk wil misbruiken. Ze moet kiezen tussen vluchten of vechten tegen de man die al jaren de scepter zwaait.