De perfecte zus - Jean Kwok RECENSIE

Recensie: De perfecte zus - Jean Kwok

De briljante en succesvolle Sylvie, dochter van een Chinees-Amerikaanse immigrantenfamilie, vliegt naar Nederland om een laatste bezoek te brengen aan haar stervende grootmoeder. Nederland is voor Sylvie niet onbekend want hier heeft ze namelijk de eerste jaren van haar leven doorgebracht, omdat haar ouders niet de middelen hadden om hun beide dochters te onderhouden. Amy, de jongste dochter van het gezin, is te jong om dit zich allemaal te herinneren. Sylvie was het grote voorbeeld van Amy, iemand waarnaar ze altijd opkeek. Wanneer Sylvie verdwijnt, moet Amy haar angsten opzijzetten en naar de plek reizen waar Sylvie voor het laatst gezien is: Nederland.

De perfecte zus is een mooi verhaal vol familiedrama en geheimen. Kwok tackelt met dit boek ook problemen zoals racisme en seksisme in een kleinburgerlijke, typisch Nederlandse setting. Vooral deze setting geeft het verhaal een boost. Het is voor ons natuurlijk ook grappig om te lezen over typisch Nederlandse dingen en hoe een Amerikaanse vrouw die nog nooit eerder in Nederland geweest is hiermee om gaat.

Het boek leest heel vlot, maar het duurt even voordat je goed in het verhaal zit. Al redelijk snel beginnen de geheimen rondom Sylvie zich op te stapelen en wil je weten wat er met haar gebeurd is. De vragen die het boek oproept worden nog vergroot door het wisselende vertelperspectief. Een deel van De perfecte zus speelt zich af in het heden, wanneer Amy in Nederland op zoek is naar antwoorden over haar zus. Het andere deel speelt zich ongeveer een maand eerder af, wanneer Sylvie haar zieke grootmoeder verzorgt. Je leest dus om en om wat Sylvie en Amy ervaren. Dat zorgt ervoor dat je als lezer ook over veel meer kennis beschikt dan de personages in het boek.

De familie Lee, waar het verhaal om draait, zit ingewikkeld in elkaar, toch weet Kwok de familierelaties goed bloot te leggen waarbij ze haar lezers onderdompelt in de Chinese cultuur en de immigrantencultuur. Dat ze daarnaast ook nog de Amerikaanse en Nederlandse cultuur aandoet, zorgt ervoor dat dit verhaal een heel uitgebreide mix is van verschillende culturen.

Wat ook heel leuk is aan De perfecte zus, is dat de geheimen maar blijven komen. Ieder antwoord brengt weer een nieuw mysterie met zich mee. De meeste personages spreken daarnaast ook niet altijd de waarheid, waardoor het allemaal nog geheimzinniger wordt. Ook komt het regelmatig voor dat een geheim onthuld wordt in de ene verhaallijn, terwijl het helemaal niet onthuld wordt in de andere. Het enige nadeel aan het boek is dat de ontknoping uiteindelijk meer voor de hand ligt dan je verwacht.

Kortom, De perfecte zus van Jean Kwok is een spannend, geheimzinnig en interessant boek over een bijzondere immigrantenfamilie. Het boek speelt zich af in Nederland en dat is voor Nederlanders wel grappig om te lezen. Maar de toon van de rest is niet grappig bedoeld. Kwok tackelt ook zwaardere problemen zoals racisme en seksisme. De vlotte schrijfstijl, gekoppeld aan de interessante mix van verschillende culturen, maken van dit boek een must-read. Als je van intrigerende boeken over andere culturen met een flinke portie geheimen en spanning houdt, dan is De perfecte zus zeker een aanrader.

Recensie: De perfecte zus - Jean Kwok

De perfecte zus

Jean Kwok

11 februari 2020

ISBN 9789022589151
    Uitgever Boekerij
    352 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Sylvie, de mooie, briljante, succesvolle oudste dochter van de Chinees-Amerikaanse familie Lee, vliegt naar Nederland voor een laatste bezoek aan haar stervende grootmoeder – en verdwijnt dan spoorloos. Sylvie is geen vreemde in Nederland: ze groeide er op in het gezin van haar oom, -omdat haar eigen ouders als ongeletterde immigranten te arm waren om hun beide dochters te kunnen onderhouden. Ze verhuisde pas weer terug naar haar familie in New York toen ze negen was. Amy, de beschermd opgegroeide tweede dochter van de familie Lee, was nog te jong om zich dit alles te kunnen herinneren. Zij heeft altijd tegen haar grote zus opgekeken als de sterke en onverschrokken alleskunner die haar overlaadde met onvoorwaardelijke liefde.

Nu Sylvie is verdwenen, is het Amy's beurt om doortastend te zijn. Angstig maar vastberaden reist ze naar de laatste plek waar haar zus is gezien. Maar in plaats van eenvoudige antwoorden te krijgen, ontdekt ze de gecompliceerde en pijnlijke waarheid. Sylvie, de perfecte zus, had grote geheimen. Geheimen die meer onthullen over Amy's familie dan ze zich ooit had kunnen voorstellen.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox