Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens RECENSIE

Recensie: Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens

Daar waar de rivierkreeften zingen is een prachtig verhaal over een meisje in de wildernis. Kya leeft alleen in het moeras. Haar moeder, broers, zussen en haar vader laten haar een voor een achter. Kya groeit op een leert zichzelf te overleven. Naarmate ze ouder wordt komt ze in aanraking met bewoners uit het dorp. Wanneer een van de dorpsbewoners dood wordt gevonden in het moeras, wordt Kya direct verdacht.

Delia Owens is een Amerikaanse biologe en auteur. Ze heeft verschillende non-fictieboeken geschreven over de wildernis.  Where the crawdads sing (vertaald in: Daar waar de rivierkreeften zingen) is haar debuutroman en een wereldwijd succes.

Het verhaal is prachtig geschreven. De schrijfster is biologe en dat is goed te merken. De beschrijvingen van de wildernis, het moeras en de dieren zijn erg beeldend. Deze gedetailleerde beschrijvingen zorgen ervoor dat het als lezer lijkt alsof je zelf in het moeras bent. De band tussen Kya en de natuur is ontroerend beschreven. De manier waarop ze in haar eentje leeft dwingt respect af van de lezer. In het verhaal wordt Kya door de dorpsbewoners gezien als raar en vies, want ze loop altijd op blote voeten en is maar één dag in haar leven naar school geweest. De verhaallijn blijft interessant. Je volgt Kya vanaf haar vijfde levensjaar en volgt haar weg naar volwassenheid. Als lezer blijf je geboeid wat er met haar gaat gebeuren en hoe ze zich staande zal houden tussen de mensen uit het dorp. Het enige minpunt aan het verhaal is het naar mijn idee ongeloofwaardige onderzoek naar de dood van de dorpsbewoner. De gesprekken tussen de rechercheurs komen heel erg gestuurd en simpel over waardoor die hoofdstukken niet echt interessant zijn. Het verhaal is volledig afgerond en heeft geen open einden meer. Als lezer blijf je niet met vragen zitten.

Kortom, Daar waar de rivierkreeften zingen is een prachtige debuutroman over een meisje in de wildernis. Het verhaal speelt zich af in een bijzondere omgeving. Delia Owens weet deze omgeving als geen ander te schetsen waardoor het een heel bijzonder verhaal wordt. Als lezer kun je je goed in het verhaal inleven waardoor het spannend en interessant blijft.

Daar waar de rivierkreeften zingen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Kya Clark is in haar eentje opgegroeid in het moeras van Barkley Cove in North Carolina, afgesloten van de bewoonde wereld. Om zichzelf te onderhouden ruilt ze vis, en groenten uit haar moestuin voor andere levensmiddelen. Ze voelt zich er thuis, beschouwt de natuur als haar leerschool. Maar als ze in aanraking komt met twee jongemannen uit de stad ontdekt ze dat er ook een andere wereld is. Wanneer een van hen dood wordt gevonden, valt de verdenking onmiddelijk op Kya.