Alfie: kat op vakantie - Rachel Wells RECENSIE

Recensie: Alfie: kat op vakantie - Rachel Wells

Alfie, een grijze kater die woont op Edgar Road, gaat voor het eerst met zijn kitten George op vakantie. Claire en Jonathan, hun baasjes-voor-altijd, hebben namelijk Huize Zeebries geërfd. Alfie en George, hun baasjes en twee bevriende gezinnen uit de straat vertrekken enthousiast naar het vakantiehuis aan de kust. Wanneer ze daar aankomen, blijkt echter dat er nog een hoop werk te verrichten valt. Er moet gebouwd, geverfd en gerepareerd worden. Bovendien dreigen hun verschrikkelijk buurvrouw en haar net zo valse kat de vakantie te verpesten. Alfie en George zetten alles op alles op de vakantie van hun baasjes te redden.

Hoewel Alfie: kat op vakantie het vierde deel is van een serie, is het boek goed te lezen als losstaande roman. Rachel Wells geeft genoeg context bij de situatie zodat die ook voor nieuwe lezers begrijpelijk blijft. Er worden veel personages geïntroduceerd aan het begin van het boek, maar de auteur maakt op een ongekunstelde manier snel duidelijk wie wie is en wat de onderlinge relaties zijn.

De verteller van het verhaal is Alfie, een kater. Zijn belevingswereld is daarom net even anders dan die van ons mensen. Alfie zit graag op het dak van een auto in de warme zon, heeft een hekel aan water en houdt van sardientjes. Rachel Wells weet dit kattenperspectief goed uit te werken. Alfie merkt bijvoorbeeld op dat een vrouw iets draagt ‘in haar gemanicuurde handen, wat dat ook mocht betekenen’. De auteur maakt geen gebruik van moeilijke woorden of ingewikkelde zinsconstructies – het is immers een kat die aan het woord is. Het leest daarom heerlijk weg.

Alfie: kat op vakantie is, hoe paradoxaal ook, een heel menselijk verhaal. Hoewel Alfie en zijn kitten George katten zijn, ervaren ze wel degelijk menselijke emoties: ze voelen angst, blijdschap en verdriet en worden zelfs verliefd. Het boek staat vol levenslessen die niet alleen voor katten gelden maar zeker ook voor mensen.

Het verhaal van de baasjes van Alfie en George vormt de plot van het boek. Die zit niet heel stevig in elkaar. Dat komt vooral door de antagonisten, die als typetjes worden neergezet: de valse poes en haar even gemene baasje zijn niet veel meer dan de grote slechteriken van het verhaal, al probeert de auteur daar tegen het einde nog een draai aan te geven.

Besteed niet te veel aandacht aan de wankele plot, maar laat je vermaken door het verrassende perspectief. Dan is Alfie: kat op vakantie een heerlijke feelgoodroman. Wil je een regenachtige dag doorbrengen in zomerse vakantiesferen? Dan is dit een boek voor jou.

Alfie - Kat op vakantie

1  2  3  4  5

Alfie en George lijken maar niet uit de problemen te kunnen blijven. Op het moment dat hun baasjes een nieuw vakantiehuisje hebben gekocht, kunnen ze dan ook niet wachten om mee te gaan en nieuwe avonturen te beleven.

Eenmaal aangekomen vinden ze echter niet het comfort waar ze op gehoopt hadden. Muren die op instorten staan, afbladderende verf, lekkende plafonds… Dit huisje lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Familie en vrienden doen er alles aan om het vakantiehuis op te kalefateren – maar al snel komen ze erachter dat de lokale bewoners helemaal niet op hun komst zitten te wachten.

Het is aan Alfie en George om te zorgen dat hun familie wordt opgenomen in de dorpsgemeenschap. Om dat te bereiken moeten ze echter wel uit de buurt weten te blijven van de verschrikkelijkste kat die ze ooit hebben ontmoet…