Alexanders Erfenis - Robert Fabbri RECENSIE

Recensie: Alexanders Erfenis - Robert Fabbri

Alexanders Erfenis van Robert Fabbri is het eerste deel van de nieuwe serie van Robert Fabbri. Fabbri is ook bekend van de negendelige serie over de Romeinse keizer Vespasianus. Alexanders Erfenis speelt zich af na de plotselinge dood van Alexander de Grote en de strijd om zijn opvolging.

In 323 v.Chr. stierf de toen net 32 jarige Alexander van Macedonië op plotselinge en mysterieuze wijze. Stierf hij aan de nasleep van een verwonding die hij in India had opgelopen of was het toch vergif? Alexander kan op zijn sterfbed nog net zijn ring aan een van zijn 7 legeraanvoerders/lijfwachten geven, maar hij heeft de kracht niet meer om de naam van zijn opvolger te noemen. Alexander, die biseksueel was, had een minnaar en vriend Hephaestion, die echter een jaar terug overleden was, dus hem kan Alexander niet meer benoemen. Hij sterft en laat een enorm rijk achter, zonder officiële opvolger. Zijn officiële vrouw Roxanne is in verwachting, maar het kind is nog niet eens geboren en wordt door de échte Macedoniërs niet erkend, omdat Roxanne niet van Griekse afkomst is maar Perzisch en het kind dus een halfbloed zal zijn. Zijn bijvrouwen zijn ook in verwachting, maar de kinderen kunnen niet van hem zijn, aangezien de vrouwen niet in Alexanders buurt zijn geweest. Hij heeft nog een bastaard,Heracles, maar dat kind is net 4 jaar oud en ook niet erkend door Alexander. De weg is dus vrij voor één van de zeven vaste legeraanvoerders/lijfwachten: de Diadochen. Perdikkas, de halfgekozene die de ring kreeg; Ptolemaes, de rustige en misschien wel een halfbroer van Alexander; Leonnatus, de ijdele; Peucestas, de enige die interesse in de Perzen had; Lysimachus, de roekeloze; Peithon, de standvastige en Aristonous, die nog lijfwacht onder Alexanders vader Philippus was. Er brandt dus al heel snel een heftige politieke strijd om de macht los, met bondgenootschappen, chantage en intriges en moord. Het zijn echter de generaals uit de tweede kring rond wijlen Alexander waar de 7 Diadochen voor uit moeten kijken! Antigonos, de eenogige; Seleukos; Antipater en Krateros, koningin Roxanne en zelfs Olympia, Alexanders moeder spelen op hun beurt het spel net zo slinks en hard mee.

Fabbri heeft een enorme kennis over de klassieke oudheid en dat is te merken. De gebeurtenissen in Alexanders Erfenis zijn allen op waargebeurde feiten gebaseerd en bijna alle personages hebben werkelijk bestaan. Omdat de berichtgeving over de periode tijdens de opvolging van Alexander de Grote heel primair is, heeft Robert Fabbri natuurlijk wel veel moeten invullen, maar dit doet hij op heel verantwoorde wijze. Hij presteert het om heel die enorme warboel die ontstaat na Alexanders dood voor de lezer nog begrijpelijk te houden. Het helpt zeker dat hij achterin het boek een lijst met personages en een korte beschrijving heeft opgenomen. De klassiek Griekse namen zijn moeilijk uit elkaar te houden. Helemaal verrassend was, dat er midden in het boek een los blad met diezelfde persoonsbeschrijving is toegevoegd. Tijdens het lezen hoef je dan niet steeds achter in het boek te kijken, je kunt dat losse blad naast je leggen. Voorin het boek, aan de binnenkant van de omslag staat nog een verklarende woordenlijst en dat is prettig, want Fabbri gebruikt veel klassieke termen. Er is een geïllustreerde kaart en de verschillende hoofdstukken schrijft hij vanuit de optiek van de betreffende personages, wiens naam hij dan boven het hoofdstuk vermeldt.

Het is knap dat hij van een politiek machtsspel bijna een spannende thriller heeft gemaakt. Politiek kan heel saai zijn, maar Alexanders Erfenis is dat absoluut niet. Alexanders Erfenis is geen makkelijk boek, maar Fabbri weet de intriges waar ieder personage zich schuldig aan maakt, te onderbouwen en te koppelen aan de gedachten en emoties van de personages, waardoor het intrigerend en spannend blijft. Hij legt het tijdsbeeld helder en duidelijk uit en als lezer wordt je direct opgenomen in die historische sfeer, waar hele andere normen en waarden heersten dan in onze moderne tijd.

Het boek leest als een literaire historische thriller en is erg interessant. Goed onderbouwd en helder geschreven. Een aanrader voor liefhebbers van dit genre en ik geef het boek zeker 4 hartjes. Ik ben benieuwd naar het volgende deel!

Alexanders erfenis

1  2  3  4  5

Babylon, 323 v. Chr.: Alexander de Grote ligt op sterven en laat het grootste en angstaanjagendste rijk achter dat de wereld ooit heeft gezien. Terwijl hij zijn laatste adem uitblaast in een kamer met zeven lijfwachten, weigert Alexander een opvolger te benoemen. Maar wie gaat de touwtjes dan in handen nemen, als er geen natuurlijke opvolger is?