Het geheim - Katja Brandis RECENSIE

Recensie: Het geheim - Katja Brandis

Het avontuur van Carag is nog niet ten einde gekomen. In Het geheim krijgt deze jonge woodwalker weer genoeg voor zijn kiezen. Na zijn recente gevecht tegen zijn aartsvijand Andrew Milling leeft hij een beetje op een roze wolk. Maar dan krijgt zijn beste vriendin Holly opeens een nieuwe voogd en begint ze zich vreemd te gedragen. Ook de nieuwe leraar reageert af en toe gek. En natuurlijk is woodwalker Jeffrey er met zijn roedel om hem het leven zuur te maken. Maar gaat het alleen maar fout of is er ook ruimte voor liefde en nieuwe vriendschappen?

Het geheim is alweer het derde deel in de Woodwalker serie van Katja Brandis. Deze super leuke serie spreekt alle tieners van 10 jaar en ouder aan die wel houden van een spannend avontuur. Katja Brandis heeft een vlotte schrijfstijl en in driehonderd pagina's weet ze de aandacht van de lezer geen moment te laten verslappen. Continu gebeuren er dingen of zijn er hints voor de lezer om samen met Carag en zijn vrienden alle losse eindjes aan elkaar te knopen.

Ondertussen wisselt de tekst zich af met de mooiste afbeeldingen van Holly de eekhoorn, Miro de welp en natuurlijk Carag de poema. Deze prachtige illustraties zijn gemaakt door Claudia Carls. Samen met de mysterieuze kaft is Het geheim echt een blikvanger. De levensechte tekeningen zorgen ervoor dat Carag en zijn vrienden van het papier komen en dat de lezer zich een beeld kan vormen van dit maffe gezelschap. En dat is soms best fijn, want de vrienden van Carag zijn niet altijd de meest voor de hand liggende diersoorten. En het inbeelden van een klaslokaal met een bizon, een eekhoorn, een stinkdier en een wapititi kan soms best lastig zijn.

Toch weet Katja Brandis dat goed te maken met kleurrijke beschrijvingen die de lezer soms hardop laten lachen tijdens de meest spannende momenten, zoals deze: "Intussen belandde de grizzly in de douchecabine en scheurde daarbij het douchegordijn los. Het wapperde over zijn kop en hij werd een reusachtige, witte, met kleurrijke vissen versierde mastodont die door de badkamer strompelde."

Voor elke tiener, jongen of meisje, die de avonturen van Carag maar niet los kan laten: Het geheim kan absoluut niet missen in je boekenkast. Het verhaal gaat van goed naar beter en weet de lezer het hele boek te boeien met in een rap tempo afwisselende opwindende belevenissen. Toch wordt Carag ook gedwongen om af en toe stil te staan en te kijken naar alles wat hij al heeft bereikt en de liefde die hij krijgt. Dit alles maakt van Het geheim een pakkend verhaal.

Recensie: Het geheim - Katja Brandis

Woodwalkers 3 - Het geheim

1  2  3  4  5

Het derde boek van de vlotte en spannende reeks "Woodwalkers', over buitenbeentjes met een bijzonder talent. Voor lezers vanaf 10 jaar.
    Wat zou een woodwalker zijn zonder zijn vrienden? Na zijn recente gevecht tegen de wraakzuchtige Andrew Milling is poemawoodwalker Carag gelukkiger dan ooit om Brandon en Holly aan zijn zijde te hebben. Maar sinds Holly's nieuwe voogd haar naar een andere school wil sturen, gedraagt Carags beste vriendin zich vreemd. Als er in de omgeving opeens opvallend veel gestolen wordt, vraagt Carag zich bezorgd af of Holly hier iets mee te maken heeft. Of zijn het weer die verduivelde Jeffrey en zijn wolvenroedel? En wat is Andrew Milling intussen van plan?