Lentevuur - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Lentevuur - Suzanne Vermeer

Julia gaat samen met haar nichtje Irene en vriendin Sofie naar Tsjechië om nog een laatste keer het landgoed van haar overleden oma te bezoeken en jeugdherinneringen op te halen, voordat het wordt verkocht. Maar op één van de eerste avonden van hun vakantie rijdt Julia een Tsjechische vrouw aan, die vervolgens in een coma raakt. Al gauw blijkt dat niet alles is wat het lijkt, want de vrouw is een bekende van haar oma die niet toevallig op dat moment op die plek is…

Lentevuur van Suzanne Vermeer begint direct goed met een proloog waar de spanning van afdruipt en die allerlei vragen oproept. Maar daarna neemt de spanning af en kabbelt het boek rustig voort voor een aantal hoofdstukken. Dit geeft je de kans om de situatie en de hoofdpersonen te leren kennen. Na het ongeluk komt er weer wat meer vaart en spanning in het verhaal.

De personages leer je dus wel kennen, maar toch blijven ze wat oppervlakkig. Je leert vooral meer over de situatie die maakt dat de drie vrouwen nu in Tsjechië zijn en enkele van hun karaktertrekken, maar veel meer dan de basis zul je dus niet over de personages te weten komen.

Het plot van Lentevuur zit prima in elkaar en rond het verhaal mooi af, terwijl er ondertussen ook hints in zijn verweven om de bijbehorende puzzelpost mee te kunnen oplossen. Maar ondanks dat er genoeg gebeurd, is het is niet loeispannend. Dat komt onder andere doordat je bepaalde dingen al wel aan voelt komen als lezer.

Toch leest het boek fijn weg en Lentevuur is een ideaal boek om mee te ontspannen na een drukke dag, juist omdat het geen ingewikkeld boek is en lekker vlot leest. Maar lezers die van een boek met diepgang houden zullen dit minder prettig vinden.

Een leuke extra bij dit boek is de puzzelpost die je er bij krijgt. In deze enveloppe zitten documenten waarmee je een familiegeheim van de Chorinsky’s kan ontdekken. Als je het mysterie weet te ontrafelen, krijg je via de site toegang tot een exclusieve epiloog. Dit is echt de moeite waard omdat deze epiloog meer inzicht in de achtergrond van de familie geeft. Bovendien is puzzelen natuurlijk ook gewoon leuk!

Al met al is Lentevuur van Suzanne Vermeer een vermakelijk, prettig en vlot boek, dat ideaal is om mee te ontspannen na een drukke dag of om mee te nemen op vakantie. Doordat het een vrij dun boek is met maar 175 bladzijdes, past het ook nog eens makkelijk in je koffer! De personages blijven wat oppervlakkig en het verhaal is niet heel ingewikkeld, maar het boek bevat voldoende spanning om interessant te blijven. Ik geef Lentevuur 4 hartjes.

Recensie: Lentevuur - Suzanne Vermeer

Lentevuur

1  2  3  4  5

Een aanrijding tijdens een vakantie in Tsjechië zet Julia's leven op zijn kop. Was het een ongeluk of is er meer aan de hand?

Julia van Galen is met haar nichtje en een vriendin een weekje op vakantie in het landhuis van haar grootmoeder Eva in Tsjechië. Eva Chorinska is kort daarvoor op 93-jarige leeftijd overleden en het vervallen landhuis zal door de erfgenamen worden verkocht. Julia besluit daarom nog één keer terug te keren naar de plek waar ze tijdens haar jeugd zoveel vakanties heeft doorgebracht. Maar op de eerste de beste avond vindt er een ongeluk plaats dat verregaande gevolgen zal hebben. Een jonge Tsjechische vrouw wordt door Julia aangereden en raakt in coma. De vrouw blijkt een goede bekende van Julia's oma te zijn. En ze was niet geheel toevallig juist op dat moment op die plek aanwezig…