Gekke goden van Olympus - David Slavin RECENSIE

Recensie: Gekke goden van Olympus - David Slavin

Kakdonis, het broertje van de perfecte Adonis en zoon van oppergod Zeus, is een beetje ... anders dan de rest van zijn familie. Hij ziet het daarom niet zo zitten om samen met zijn broer op een nieuwe school te beginnen. Voor Adonis loopt alles van een leien dakje en voor Kakdonis ... niet helemaal. Als zijn perfecte broer dan ook nog eens klassenvertegenwoordiger wil worden, besluit Kakdonis de strijd met hem aan te gaan. Samen met zijn vrienden Gassus, Insomnia, Ieniemieniemus en Bacterius, bedenkt hij een plan om te winnen én om te bewijzen dat ook zij godenkrachten hebben.

Gekke goden van Olympus is heel leuk bedacht.  Het gaat over de Griekse mythologie, maar dat moet je met een korreltje zout nemen. Er zitten zeker wel wat feitjes in over de Griekse mythologie, maar die zijn niet zo opvallend. Het meeste heeft Slavin verzonnen, maar dat heeft hij op een geweldige manier gedaan. De meeste namen zijn woordspelingen op dingen uit de echte Griekse mythologie en de echte feitjes verstopt Slavin een beetje. Je krijgt ze wel mee, maar dat heb je zelf niet eens door.

Het boek is ook supergrappig. Naast de vele leuke woordspelingen op Griekse goden, zitten er ook veel andere grappige momenten in het boek. De belangrijkste personages in het boek, 'de gekkies' zoals Adonis en zijn vrienden ze noemen, hebben allemaal hele vreemde en lachwekkende krachten. Zo kan Gassus de hardste scheten laten en is Insomnia de godin van wiskunde en kippen. Als ze strijden voor klassenvertegenwoordiger maken ze ook allemaal grappige dingen mee en zelfs de dingen die niet zo leuk zijn weet Slavin op hilarische manier te beschrijven.

De verhaallijn van Gekke goden van de Olympus is ook heel leuk. Doordat Slavin de een beetje magische Griekse goden én de Griekse gekkies in een hele normale context van een school plaatst, wordt het boek heel herkenbaar. Ook in dit boek komen de thema's die bij een normale school horen naar voren. Pesten, plagen, het populaire kliekje en saaie wiskundelessen ontbreken ook hier niet.

De illustraties van Adam J.B. Lane maken het boek helemaal af. Ze zijn net zo grappig als de rest van het boek. Ook is het leuk dat de illustraties soms de tekst vervangen. Verder zijn ze echt een goede aanvulling op de tekst, want zo kun je je echt voorstellen hoe de school is en hoe de personages eruitzien.

Gekke goden van de Olympus is dus een super grappig, leuk en origineel boek. Het leest lekker snel weg en dat kan ook niet anders, want er zitten zoveel grappige stukjes in dat je wel wil weten hoe het verder gaat. David Slavin weet alles op hilarische manier te vertellen en de vele woordspelingen en grappige gebeurtenissen maken dit een hilarisch boek. De illustraties maken het boek helemaal af. Gekke goden van de Olympus is een echte aanrader. Het doet een beetje denken aan Het leven van een loser, maar dan met Griekse mythologie.

Gekke goden 1 - Gekke goden van de Olympus 1

1  2  3  4  5

Gekke goden van de Olympus van David Slavin en illustrator Adam J.B. Lane is het eerste deel van een hilarische fictieserie met Griekse goden in de hoofdrollen. Volg in dit verhaal vol zwart-wit illustraties de avonturen van Kakdonis, die ontdekt dat helden in allerlei soorten en maten komen. En steek meteen wat op van de Griekse Oudheid!
    De middelbare school is voor niemand makkelijk. Al helemaal niet als je de zoon van oppergod Zeus bent en zelf geen godenkrachten hebt, en je broer Adonis wél een geweldige god is. Kakdonis ziet zijn toekomst dan ook somber in als hij en zijn fantastische broer naar de middelbare school gaan. Maar Kakdonis laat zich niet op z'n kop zitten en is in de race voor klassenvertegenwoordiger. Samen met zijn nieuwe vrienden bedenkt hij een plan om te winnen – én om te bewijzen dat hij en zijn knettergekke vrienden net zo goed goden zijn met hun eigen krachten.