De rook die dondert - Namwali Serpell RECENSIE

Recensie: De rook die dondert - Namwali Serpell

In De rook die dondert schetst Namwali Serpell een beeld van drie verschillende families doorheen drie verschillende generaties. De oorsprong van al die families ligt verspreid in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zambia, maar uiteindelijk komen alle families in Zambia terecht. In het boek raakt het lot van deze families onafwendbaar met elkaar verstrikt...

De rook die dondert is een monumentale roman die meer dan 750 pagina's telt, met andere woorden geen boek dat je eens snel-snel leest. Gelukkig zorgt Namwali Serpell wel voor een duidelijke structuur, die het erg aangenaam lezen maakt. Eerst volg je 3 grootouders, dan 3 kinderen en ten slotte 3 kleinkinderen. Zo schuif je als lezer telkens een beetje op in de tijd en werk je het verhaal zeer gestructureerd af.

Een handig hulpmiddel is de familiestamboom die achteraan te vinden is. Zonder die stamboom raak je volgens mij als lezer het noorden helemaal kwijt, aangezien het verhaal omvangrijk en uitgebreid is. Het lange verhaal is vooral erg knap bedacht en zit ingenieus in elkaar. Als lezer kan je heel wat parallellen ontdekken tussen de verschillende verhalen van de families, waardoor je erg oplettend wordt om al die draadjes te ontdekken en te ontwarren. Het is dus niet per se een boek waarbij je altijd ontspannen kan lezen, maar het is vooral een boek waar je veel uit kan halen en veel uit kan leren.

Het boek is een mix van verschillende genres. Het is een mengeling van historische fictie, magisch realisme en aan het einde zelfs een beetje sciencefiction. Ook dat is een uitdaging voor de lezer, die zich soms kan afvragen waar de grens ligt tussen feit en fictie. Door de uitvoerige beschrijving en de duizelingwekkende diepgang voelt alles in dit boek echter als waargebeurd, en dat is een bijzonder knappe prestatie! Zeker als je weet dat dit de debuutroman van Namwali Serpell is.

Doorheen die meer dan 750 pagina's loodst Namwali Serpell je mee langs de levens van negen verschillende personen. Aanvankelijk leest het als allemaal verschillende kortverhalen, die uiteindelijk steeds meer en meer met elkaar verbonden raken. Het nadeel van zoveel verschillende personages opvoeren, is dat er altijd wel een personage bijzit dat je als lezer minder ligt. Ook het einde vond ik wat teleurstellend. Gelukkig zijn de 650 pagina's voor dat einde absoluut geen teleurstelling, en dat is nog steeds meer pagina's dan in een gemiddeld boek!

De rook die dondert van Namwali Serpell is een magnifieke generatieroman die veel van de lezer vraagt, maar die je tegelijkertijd uitdaagt en vervolgens veel bijbrengt.

De rook die dondert

Namwali Serpell

30 januari 2020

ISBN 9789025448806
    Uitgever Atlas
    832 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

1904. Aan de oever van de Zambezirivier, op een paar kilometer van de majestueuze Victoriawatervallen, ligt een koloniale nederzetting waar een Engelse avonturier het per ongeluk aan de stok krijgt met een Italiaanse hotelier en een inheemse hulpkelner. De gevolgen van dit opstootje zullen als een vloek doorwerken op hun nageslacht, dat steeds verder naar elkaar toe wordt gedreven. Het lot van drie families – een witte, een zwarte en een bruine – raakt gedurende drie generaties onlosmakelijk verbonden met de streek waar ze vandaan komen, en met het lot van Zambia. De rook die dondert is een speelse, geestige, betoverende roman van een ambitie en reikwijdte die zelden door een debutant wordt getoond.