Heksje Lilly - De magische schoolreis - Birgit Rieger RECENSIE

Recensie: Heksje Lilly - De magische schoolreis - Birgit Rieger

Lilly is een heel gewoon meisje, dat gewoon naar school gaat. Maar toch is er iets heel bijzonders aan de hand met Lilly. Op een dag lag er 's morgens een toverboek naast haar bed. Een toverboek met echter spreuken en trucs. Lilly is een heks. Maar dat mag niemand weten, ze is een geheime heks! En ze beleeft allemaal leuke en spannende avonturen.

In Heksje Lilly - De magische schoolreis gaat Lilly met haar klas een paar dagen naar een echt oud kasteel. Lilly en haar klasgenoten verheugen zich er enorm op. Thuis zoekt Lilly snel nog even een spreuk op om een spook te toveren, want dat lijkt haar wel ontzettend leuk. Daarmee kan je iedereen een beetje bang maken... Lilly denkt dat het niet lukt, maar opeens komt ze Mirabella tegen en Mirabella heeft haar hulp nodig.

De magische schoolreis is een erg leuk verhaal voor kinderen in de middenbouw van de basisschool. Waarschijnlijk vinden vooral meisjes de verhalen leuk. Iedereen zou toch wel een leuke heks willen zijn. Het avontuur dat Lilly is dit boek beleeft is een beetje spannend en vooral heel erg magisch. Het is immers een verhaal vol toverspreuken, spoken uit het verleden en een boze tovenaar.

Het verhaal bevat op zich vrij voorspelbare elementen: een echt kasteel met torens, een binnenplaats en een kerker. Harnassen met wapens uit de riddertijd. En ook mensen die zijn omgetoverd in padden. Ondanks deze bekende, en daardoor herkenbare, elementen, heeft Rieger van De magische schoolreis een verfrissend en origineel verhaal weten te maken.

Het boek is uitermate geschikt om zelf te lezen voor kinderen vanaf een jaar of acht. Maar het is natuurlijk ook heel gezellig om het boek samen te lezen of voor te lezen. De zinnen zijn niet te lang en de woorden zijn niet moeilijk. Op vrijwel iedere pagina staan vrolijk gekleurde illustraties die, uiteraard, perfect aansluiten op de tekst. Sommige illustraties zijn paginagroot, andere zijn klein en geven met een enkel detail goed de sfeer van het verhaal weer.

De magische schoolreis is onderdeel van een uitgebreidere serie met boeken over Heksje Lilly, allemaal geschreven door Birgit Rieger. Ondanks de luxe uitvoering met stevige kaft, glanzend wit papier en volledig in kleur zijn de delen prettig geprijsd. Dit zal het voor velen mogelijk maken de serie te gaan verzamelen. Want als je één deel over Heksje Lilly hebt gelezen, zul je er beslist meer willen lezen.

Heksje Lilly - De magische schoolreis

1  2  3  4  5

Een nieuw avontuur van het populairste heksje!
    In dit nieuwe spannende verhaal gaat Heksje Lilly op schoolreisje naar een oud kasteel. Hoe gaaf! Lilly wil een echt avontuur beleven en wat is er nou grappiger dan haar klasgenoten een beetje bang te maken door een spook tevoorschijn te toveren? Maar wanneer spook Mirabella voor Lilly's neus staat, blijkt dat ze Lilly's hulp nodig heeft. Samen moeten ze Mirabella's familie redden van een boze tovenaar… Als dat maar goed gaat!