Day Dreamer - Luna van Roosen RECENSIE

Recensie: Day Dreamer - Luna van Roosen

Day Dreamer van Luna van Roosen is in 2019 het debuut van deze jonge Belgische schrijfster en maakt deel uit van een tweeluik. Het tweede deel is begin 2020 uitgekomen: Night Thinker.

Day Dreamer gaat over het meisje Lora. Sinds kort heeft haar moeder een nieuwe man die ook een dochter heeft: Amaryllis. Lora en haar stiefzus kunnen niet echt goed met elkaar opschieten. Vooral Lora voelt zich erg in de schaduw staan van Amaryllis. Als ze tijdens het joggen met haar hond Henry verdwaald in het bos, komt ze midden in de nacht uit bij een vreemd kasteel. Ze wordt zonder uitleg warm onthaald, door Margriet de kok en huishoudster, krijgt een prachtige kamer, kleding en vreemd genoeg een dolk en er wordt verteld dat ze voorlopig niet weg kan... De bewoners van het kasteel zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij, vooral de jonge zusjes Alice en Charlotte. En dan is er nog Bobby, de jonge kasteelheer van Lora's leeftijd. Vriendelijk, maar oh zo geheimzinnig. Lora voelt al gauw dat er iets raars met iedereen aan de hand is, zeker als blijkt dat meer dan de helft van de familieleden verdwenen is. Als gek genoeg ook nog haar stiefzusje Amaryllis op komt dagen en haar overleden grootmoeder Florissa haar fairy godmother blijkt te zijn is het enorme mysterie compleet....

Laat ik beginnen met een compliment te geven voor de uitvoering van het boek. Een prachtige prinsessen achtige cover en mooie illustraties aan de binnenkant. Leuk is dat Luna van Roosen zelf de illustrator is. Luna van Roosen, geboren in 1999, is nog erg jong maar heeft nu al een veelbelovend debuut. Veelbelovend, maar ze is er nog niet, want er mist nog het een en ander.

De schrijfstijl van Luna van Roosen is helder en leest heel prettig. Day Dreamer is doorweven met elementen uit diverse sprookjes en Luna van Roosen heeft die elementen op een leuke manier aangepast aan het verhaal. Ze weet er daardoor zondermeer een mysterieuze sprookjesachtige draai aan te geven en een droomachtige sfeer op te roepen. Dat dacht ik ook in het begin, gezien de titel Day Dreamer: er is toen ze verdwaalde iets met Lora gebeurd, waardoor ze dit allemaal droomt. Een dagdromer...

Punt is namelijk dat er diverse dingen in het verhaal niet logisch zijn, als de gebeurtenissen realistisch zouden zijn. Toch gaat Luna van Roosen die kant op en daardoor vallen die onvolmaaktheden juist op. Ze schrijft een verhaal, in een verhaal, in een verhaal en werkt ze geen van drie helemaal logisch uit. Als ze wat minder aandacht had besteed aan de wat saaie dagbesteding van Lora met de zusjes en wat minder de nadruk had gelegd op haar doel om de gebeurtenissen constant mysterieus te laten blijven, dan had ze een veel beter uitgewerkt plot kunnen neerzetten.

Het eerste verhaal is Lora's thuissituatie in de normale wereld. Heel herkenbaar... maar dan verdwaalt ze, komt in het kasteel en ze heeft direct totaal geen aandacht meer voor haar normale leven. Hoezo moet ze in dat kasteel blijven? Waarom is ze helemaal niet ongerust over hoe haar moeder zal reageren als ze niet thuis komt? Ze blijft zonder vragen te stellen dagen in het kasteel, zonder één gedachte aan thuis. Als Amaryllis aankomt, nadat die tijdens een zoektocht naar Lora ook verdwaald is, vertoont die ook hetzelfde gedrag. Niet realistisch en zeker niet logisch. Dagen worden weken, maar beiden vergeten hun normale leven totaal.

Het tweede verhaal is de huidige situatie op het kasteel. Er zijn vreemde dingen aan de hand, maar Lora en Amaryllis stellen amper vragen. Ze draaien mee in het dagelijkse leven en gaan dineren en nemen deel aan feesten, maar plaatsen nergens vraagtekens bij. Lora ontdekt wel bepaalde dingen, maar accepteert dat gewoon en kabbelt rustig verder, haar verliefdheid op Bobby staat centraal en haar jaloezie op Amaryllis, die eigenlijk helemaal niet zo'n draak van een stiefzus blijkt te zijn.

Het derde verhaal is wat er in het verleden met het gezin op het kasteel is gebeurd. Je krijgt gedurende het verhaal flarden mee, maar omdat Luna van Roossen zo de nadruk legt op geheimzinnigheid, is en blijft het een warrige boel. Je hebt natuurlijk wel vermoedens, maar dat komt omdat je als lezer zelf waarschijnlijk ook sprookjes gelezen hebt en er komen toch wel de nodige clichés om de hoek kijken in dit verhaal.

De personages zijn wel realistisch uitgewerkt. Lora is jong, naïef en op het punt van volwassenheid. Bobby is de gekwelde jongeman, mysterieus en begeerlijk. Amaryllis is de zus met het meeste zelfvertrouwen, die haar naïeve stiefzusje best irritant vindt, maar eigenlijk een klein hartje blijkt te hebben. De zusjes Alice en Charlotte zijn jong en speels, blij met twee oudere huisgenoten om hen te vermaken. Margriet, de moederlijke kloek en Hubrecht de brombeer.

Al met al zie ik Luna van Roosen zeker als een talent en Day Dreamer is een vermakelijk boek voor meisjes rond de 15 jaar, maar omdat er toch wel aan geschaafd mag worden, geef ik het 3 hartjes. Veelbelovend.

Recensie: Day Dreamer - Luna van Roosen

Day Dreamer 1 - Day Dreamer

1  2  3  4  5

Openbloeien doe je niet in de schaduw

''Dit is mijn verhaal, mijn eigen sprookjesachtige vertelling over een droomprins die verliefd wordt op een draak van een stiefzus. Een verhaal dat zo verkeerd loopt dat geen enkele pen ter wereld in staat is om het te herschrijven.''

Lora's aankomst stond niet in de sterren geschreven. Het stond ook niet in theebladeren, of in een van de boeken in de bibliotheek. Maar toch staat ze op een nacht aan de kasteelpoort met haar hond Henry die haar daarheen heeft geleid. Het kasteel herbergt een geheim dat iedereen in zijn grip houdt. Ook bij Lora begint het muiltje al snel te knellen.

Is zij door haar komst echter in staat om tussen al de doornen ook rozen te doen bloeien?

Day Dreamer is het eerste deel uit een tweeluik. Het tweede en laatste deel Night Thinker verschijnt in het voorjaar van 2020.