Night Thinker - Luna van Roosen RECENSIE

Recensie: Night Thinker - Luna van Roosen

Night Thinker van Luna van Roosen is het vervolg op Day Dreamer, in 2019 het debuut van deze jonge Belgische schrijfster. Night Thinker is het slotdeel van deze tweeluik.

De jonge Lora is samen met haar stiefzus Amaryllis op een mysterieus kasteel terecht gekomen, nadat ze verdwaald was in het bos. Ze leven daar in een soort parallelle sprookjesachtige wereld, waar tijd waarschijnlijk ook anders loopt, want ze denken totaal niet meer aan hun normale leven. Het oplossen van het mysterie van het kasteel en zijn bewoners en het veroveren van het hart van de jonge kasteelheer Bobby zijn voor Lora de huidige realiteit. Maar Bobby lijkt meer oog te hebben voor haar mooie stiefzus Amaryllis. Zijzelf zit opgescheept met de irritante maar vermakelijke Guy...

Night Thinker begint waar het wel heel open einde van Day Dreamer ophield. Je kunt de boeken dan ook niet los van elkaar lezen. Het verhaal ontwikkelt zich nogal warrig en als je Day Dreamer niet kent, snap je er helemaal niets van. Day Dreamer verliep een beetje saai, maar Night Thinker begint al een stuk intrigerender en gedurende het verloop snap je ook wel wat er aan de hand is. Luna van Roosen heeft zich heel erg laten beïnvloeden door diverse sprookjes, met name door Belle en het Beest en Assepoester, maar ze heeft de sprookjeselementen op een hele leuke manier verweven in dit verhaal.

De vragen die deel 1 Day Dreamer bij de lezer oproept en de diverse ongerijmdheden die in dat deel erg opvielen, worden in Night Thinker wel iets meer glad gestreken, maar niet alles zit heel logisch in elkaar. Je moet er daarom maar doorheen lezen. De sfeer van het boek blijft dromerig en dat wordt versterkt door de gedichtjes die Luna van Roosen door het verhaal heen neerschrijft en de illustraties in het boek. Ook de cover is weer een plaatje. Heel aantrekkelijk voor de doelgroep.

De hoofdpersonages zijn hetzelfde als in Day Dreamer en alleen op het einde komen er een paar bij: de vermiste andere helft van de familie. Het is jammer dat het einde wel een beetje afgeraffeld wordt, dat had wat rustiger gekund. Maar eerlijk is eerlijk, het is en blijft een prettig sprookjesachtig verhaal voor tieners. Jeugdig, modern en leuk om te lezen.

Omdat Night Thinker al beter in elkaar zit dan Day Dreamer maakt Luna van Roosen haar potentie om zich te ontwikkelen tot een fantasierijke schrijfster zeker waar en Night Thinker geef ik daarom 4 hartjes. Veelbelovend.

Night Thinker

1  2  3  4  5

Lora bevindt zich nog steeds in het mysterieuze kasteel, omringd door rozen. Eenmaal bijgekomen van haar eerdere avontuur, weet ze dat zij de sleutel is tot het oplossen van de vele mysteries die het kasteel in zijn grip houden.