De waarheid - Colleen Hoover RECENSIE

Recensie: De waarheid - Colleen Hoover

Lowen, een jonge schrijfster, krijgt de kans een populaire boekenserie af te schrijven. De schrijfster van dat boek, Verity, heeft namelijk een ernstig auto-ongeluk gehad, waarna ze verlamd is geraakt. Hierdoor is zij niet meer in staat de populaire boekenserie af te ronden. Wanneer Lowen veel geld wordt geboden de serie af te schrijven, laat ze deze kans niet liggen. Om inspiratie op te doen gaat ze naar het huis waar Verity met haar man, Jeremy, en hun zoontje woont. Wanneer Lowen een autobiografie van Verity vindt, blijkt het dat Verity grote en gevaarlijke geheimen heeft. Zelfs Jeremy weet hier niks van. En dat wil Lowen zo houden.

De waarheid van Colleen Hoover is een onwijs spannende triller die de lezer elke bladzijde in zijn greep zal houden. Alhoewel je Colleen Hoover wellicht kent van haar boeken in het New Adult-genre Misschien ooit of Sterrenstof, is De waarheid veel duisterder. Dit wordt de lezer direct duidelijk gemaakt na de allereerste zin van het boek: "Nog voordat de bloedspetters me bereiken, hoor ik het kraken van zijn schedel.". Hierdoor weet je als lezer direct wat je kan verwachten van De waarheid; Colleen Hoover zal in dit boek zelfs de gruwelijkste details niet achterwegen laten.

Dit boek staat in het teken van drie belangrijke personages: Lowen, Jeremy en Verity. Alhoewel Verity thuis in coma ligt en leeft als een 'kasplantje', speelt ze toch een grote rol in het verhaal. Dit is namelijk wanneer Lowen de autobiografie van Verity vindt en deze leest. Deze autobiografie is op papier uitgeprint en is nog nooit uitgegeven. Dat is maar goed ook. Vanaf het moment dat Lowen in de autobiografie begint te lezen, lees jij als lezer mee. In De waarheid lees je namelijk de hele autobiografie die Verity geschreven heeft, in hetzelfde tempo als dat Lowen dat leest. Het verhaal van Verity is zo gruwelijk, maar zo spannend. Hierdoor wil je als lezer eigenlijk niet meer dat Lowen er in verder leest, maar aan de andere kant ook wel omdat je als lezer moet weten hoe haar autobiografie afloopt.

Net als bij het lezen van vrijwel elke thriller, krijg je als lezer continu het gevoel dat je op je hoede moet zijn. Er is namelijk een slechterik in het verhaal. Alhoewel heel duidelijk wordt gemaakt wie dit is, begin je hier toch aan te twijfelen. Je begint zelf te twijfelen over de uiterst onschuldige Lowen. De waarheid kent een steengoed in elkaar gezet verhaal. Het einde van dit boek zal de lezer helemaal omver blazen. Want dan spookt de allerbelangrijkste vraagt door je hoofd: wat is de waarheid, en wat niet?

Wat erg knap is van Colleen Hoover, is dat ze voor de hoofdstukken bestaande uit de autobiografie van Verity een andere toon en schrijfstijl gebruikt dan voor de rest van het verhaal. Colleen Hoover heeft zich extreem goed in Verity als personage weten te verplaatsen, en voerde voor de autobiografie een schrijfstijl door die duisterder is dan haar eigen schrijfstijl. Colleen Hoover schrijft namelijk vlot en snel, zonder ook maar een enkel detail te missen. Dit was al het geval bij haar New Adult-boeken, en dit weet ze dus op perfecte wijze door te trekken naar een thriller. Daarnaast was het ook erg interessant dat er steamy scenes in het verhaal voorkomen, waardoor Colleen Hoover deze thriller toch dicht bij haarzelf weet te houden. Het is dus erg knap dat een Colleen Hoover onwijs goed is in het schrijven van New Adult-boeken, maar dat ze thrillers ook geweldig kan schrijven.

De waarheid is een steengoede thriller die de lezer vast zal pakken en niet meer los zal laten. Dit boek moet je gelezen hebben.

Recensie: De waarheid - Colleen Hoover

De waarheid

1  2  3  4  5

'De waarheid' is een angstaanjagend goede en verslavende thriller van bestsellerauteur Colleen Hoover.
    De spannende NA-thriller 'De waarheid' van Colleen Hoover gaat over schrijfster Lowen. Ze kan nauwelijks rondkomen, tot ze de kans van haar leven krijgt: ze mag de populaire boekenserie van Verity Crawford voltooien, die door een auto-ongeluk zelf niet meer kan schrijven. Als Lowen door Verity's aantekeningen gaat, ontdekt ze een ongepubliceerde autobiografie die verborgen had moeten blijven. Ze besluit om het verhaal verborgen te houden, ook voor Verity's man Jeremy. Maar dan krijgt ze gevoelens voor Jeremy. Hoelang kan Lowen de waarheid voor zich houden? 'De waarheid' is duister, spannend en immens verslavend: een echte Hoover.