Ricky en Ronnie - Luc Deflo RECENSIE

Recensie: Ricky en Ronnie - Luc Deflo

De Vlaamse Luc Deflo overleed in 2018 aan de gevolgen van pancreaskanker. Hij wenste om nog vier boeken postuum uit te laten komen en Ricky en Ronnie is het tweede boek dat na zijn overlijden is verschenen. Het boek is in zijn eigen taal geschreven, wat voor Nederlanders notabel zal zijn. De zinsbouw loopt soms net even wat anders dan dat wij gewend zijn en er komen uiteraard typisch Vlaamse woorden in het boek voor. Toch vormt het nergens een belemmering voor het leesplezier, het is zuiver een kwestie van wennen.

Rani wordt voor haar verjaardag door haar minnaar Peter getrakteerd op een etentje en een paar uur samenzijn in een romantisch gehuurde kamer. Ze zijn net gesetteld in hun kamer wanneer de stroom uitvalt. Al snel komt er een monteur poolshoogte nemen maar vlot na de kennismaking met deze Ricky, blijkt dat hij en zijn partner Ronnie hele andere plannen hebben. Een persvers en luguber spelletje waarin Rani en Peter de hoofdrol moeten vertolken...

Het krantenartikel waarmee Ricky en Ronnie begint brengt meteen een mysterieuze sfeer teweeg. Helaas draait de toon van het boek na dit proloog met 180 graden om en worden er flink wat vunzige en grove woorden gebruikt. Zinnen als 'Neukt ons Peterke nog met die blonde stoot?' en 'Steekt hij zijn lul in die uitgelebberde scheur?' komen veelvuldig voorbij. Het is opmerkelijk hoe plat het boek van deze taal wordt. Mocht je niet van gescheld houden, dan volgt bij deze alvast een waarschuwing. De auteur neemt namelijk nergens een blad voor de mond!

De kennismaking met Rani en Peter verloopt traag en blijft in eerste instantie oppervlakkig. Het blijft een beetje hangen in de gevoelens die ze voor elkaar hebben en hoe hun seksleven er aan toe gaat. De ontmoeting met de vreemde Ricky zorgt ervoor dat diep verborgen geheimen naar de oppervlakte komen en hierdoor leren we de hoofdpersonages toch beter kennen. Het is een gewaagde keuze van Deflo, maar het werkt wel. De onderlinge verhoudingen worden wankel en dit geeft mysterie aan het verhaal. Waarheden komen boven tafel, terwijl tegelijkertijd de leugens zich maar blijven opstapelen. Wat is nog waar? Wie is nog te vertrouwen?

Ricky heeft door middel van draadloze oortjes contact met zijn partner Ronnie. De rollen van de personages zijn in het begin van het verhaal nog niet geheel duidelijk en doordat het doel van het gekke duo niet altijd even duidelijk is, wordt er een chaotische sfeer opgewekt die irritatie kan veroorzaken. Het moment waarbij de ergernissen nabij zijn, maakt Ricky en Ronnie echter een ommekeer waarbij de spanning meer centraal komt te staan. Het is bijzonder dat deze ontregelde stemming toch perfect in balans is met de ambiance van de setting. Wederom gewaagd doch geslaagd.

Ricky en Ronnie is een bijzonder boek dat zich erg lastig in een bepaald hokje laat plaatsen omdat er van alles wat in zit. Plezier, leedvermaak, (ietwat vreemde) humor, doldwaze gekheid en natuurlijk ook spanning. De afzonderlijke elementen werken als chaotische obstakels en die moeten met flink wat doorzettingsvermogen overwonnen worden. De expliciete kenmerken zijn te groots en te vaak aanwezig om er geen waarde aan te hoeven hechten. De conclusie vormt echter een prima geheel en lijmt de losse stukken aaneen.

Recensie: Ricky en Ronnie - Luc Deflo

Ricky en Ronnie

1  2  3  4  5

Wanneer charmeur Peter zijn minnares Rani voor haar verjaardag trakteert op enkele uren stoeien in een discrete gehuurde kamer, stuurt een stroomstoring hun amoureuze plannen in de war. Al snel staat de behulpzame elektriciteitscontroleur Ricky aan de deur van hun kamer, bijgestaan door zijn kompaan Ronnie. Maar dit duo heeft andere plannen…
    Wat start als een ongemak ontaardt in een nachtmerrie waarin Peter en Rani niet alleen hun liefde voor elkaar, maar ook hun leven op het spel moeten zetten.

LUC DEFLO (1958-2018) was een van de succesvolste Vlaamse thrillerauteurs. Bijna 20 jaar lang verwende hij zijn lezers met ijzersterke plots, mysterieuze personages en bloedstollende scènes. Postuum verschijnen, zoals hij dat wenste, nog vier romans van hem. Ricky en Ronnie is daarvan de tweede.