De Gorgels en de Grote Operatie - Jochem Myjer RECENSIE

Recensie: De Gorgels en de Grote Operatie - Jochem Myjer

De Gorgels en de Grote Operatie is het tweede prentenboek over de Gorgels van Jochem Myjer, met wederom fantastisch leuke tekeningen van Rick de Haas.

In 2015 kwam Jochem Myjer met het ontzettend leuke kinderboek De Gorgels; over kleine wezentjes die kinderen 's nachts beschermen tegen ziekte en gevaar van de Brutelaars. Kinderen kunnen normaal de Gorgels niet zien, behalve als je superogen hebt en dat heeft de familie van Melle. Melle ziet op een avond een klein wezentje dat lijkt op een bolletje wol op zijn bed zitten en hij komt er al gauw achter dat hij net als zijn opa en zijn vader voor hem, een speciale gave heeft om deze wezentjes te zien.

Gorgels heten ze en ze komen van het Eiland, waar Melles opa en oma ook vandaan komen en nog wonen. De Gorgels beschermen alle kinderen voor de Brutelaars, oftewel de ziektekiemen die 's nachts de slaapkamers binnendringen en kinderen ziek willen maken. Melles Gorgel heet Bobba en hij is heel dapper in een gevecht tegen de Groenlandse Brutelaars, maar raakt wel gewond. Melle moet hem samen met zijn papa en opa (grote Krulman) zien te redden en hem naar het Eiland brengen om hem te laten genezen door de Grijze Gorgel.

Voor jonge kinderen is het een fantastisch vlot geschreven boek, iedere bladzijde rijk in kleur geïllustreerd door Rick de Haas. Al snel volgden andere boeken in de Gorgel reeks en ook een prentenboek. De Gorgels en de Grote Operatie is dus het tweede prentenboek en ook dit boek is weer super leuk.

Jochem Myjer, natuurlijk bekend als komiek op televisie en in theaters, weet precies de juiste toon aan te slaan voor kinderen. De zinnen zijn niet te lang en ingewikkeld, maar ook zeker niet te kinderachtig. Kinderen kunnen heel makkelijk zelf lezen, maar omdat de hoofdstukken ook niet te lang zijn, zijn het ook heerlijke boeken om voor te lezen voor het slapen gaan. Je zit direct in het verhaal, dat spannend en grappig is en de tekeningen van Rick de Haas maken het helemaal beeldend. Als volwassene is het juist erg leuk om hieruit voor te lezen, vind ik.

De Gorgels en de Grote Operatie gaat over de golf van Rilbibberbrutelaars die de kamertjes van de kinderen overspoelen op die koude donkere stormachtige avonden van de maanden, wanneer de R in de maand zit. Bobba, de Gorgel van Melle en Belia, de Gorgel van zijn zusje Limoni moeten hard werken om 'kleine Krulman' en zusje te beschermen en niet ziek te laten worden. Het is een ware invasie, een echte griepgolf en de Gorgels moeten hulp inroepen van Gorgels in opleiding en van De Steun. Hoe deze grote operatie wordt opgezet lees en zie je in De Gorgels en de Grote Operatie.

Een fantastisch voorleesverhaal, fantasievol en spannend en daarom zeker 5 hartjes.

Gorgels - De Gorgels en de grote operatie

1  2  3  4  5

Een spannend prentenboek over De Gorgels, geschreven door Jochem Myjer.

Bobba voelt al dagen onrust. Het stormt en er is een grote golf Rilbibberbrutelaartjes op komst. De helft van de kinderen in de naburige stad is ziek geworden. Hij roept alle Buurgorgels naar buiten om ze te waarschuwen. Bobba en Belia verslaan bijna alle Brutelaartjes. Maar dan wordt Melle ziek… Bobba zet een grote operatie in gang van Doorsluisgorgels, Geneesgorgels en Waakgorgels. Want Gorgels doen alles om ervoor te zorgen dat hun Mensenkind weer beter wordt. Joebelabambam!