Bodemloos - Damen & Vandermeeren RECENSIE

Recensie: Bodemloos - Damen & Vandermeeren

Lissabon staat op scherp, de stad is in de ban van een aantal gruwelijke moorden. Wanneer een verdachte wordt opgepakt en Kirsten Hartogs persoonlijk wordt benaderd om hem te verdedigen, lijkt dit voor haar het enige goede om te doen. Ondanks advies van haar oude werkgever om niet verwikkeld te raken in zo'n ingewikkelde zaak. Het heeft echter als gevolg dat zowel met Kirsten zelf als haar omgeving vreselijke dingen gebeuren. Ook word ze geconfronteerd met onverwachte zaken uit haast verleden. Een seriemoordenaar, een advocate, wie is de volgende?

Bodemloos is het tweede deel van de trilogie van strafpleiter Walter Damen en misdaadauteur Hilde Vandermeeren. Het verhaal is opgebouwd uit hoofdstukken die weer zijn onderverdeeld in korte stukken waarin de verschillende personages snel worden afgewisseld. Dit maakt het verhaal in het begin wat onoverzichtelijk, de verschillende verhaallijnen komen echter wel vrij vlot bij elkaar. Daarnaast komt één verhaallijn pas op het einde van het verhaal bij het geheel terecht, een onbekende persoon die zit opgesloten in een donkere ruimte met een beperkte hoeveelheid water en eten tot zijn of haar beschikking.

Damen en Van der Meeren hebben in Bodemloos een vlotte schrijfstijl, je wordt als lezer het verhaal ingezogen en bent je continu aan het afvragen wie er achter de verschillende moorden zit. Net wanneer je op het goede spoor denkt te zitten krijgt het verhaal plots een andere wending. Hierdoor blijft de spanning goed in het verhaal zitten, wat ervoor zorgt dat je eigenlijk alleen maar door wilt lezen. Je wilt de moordenaar boven tafel krijgen en het mysterie oplossen. Het plot zal echter in de meeste gevallen niet heel onverwacht komen. Wel blijf je als lezer achter met een cliff hanger. Damen en Van der Meeren doen er alles aan dat je het slotdeel in de trilogie ook zult gaan lezen.

Ondanks dat dit het tweede deel in een trilogie is, kan dit boek goed los gelezen worden. Het maakt mij als lezer echter wel benieuwd naar hoe Kirsten Hartogs haar carrière als advocate is begonnen en welke rol haar moeder in haar leven speelde. Kirsten belt nu regelmatig haar moeder voor advies om tot de conclusie te komen dat haar moeders stem op de voicemail het enigste is wat ze nog van haar moeder zal horen.

Bodemloos is een goede thriller van Nederlandse bodem. Spanning van begin tot einde waarin je als lezer achterblijft met veel vragen hoe het Kirsten Hartogs zal vergaan in deel drie.

Bodemloos

1  2  3  4  5

Lissabon wordt opgeschrikt door een aantal gruwelijke moorden. De angstpsychose onder de bevolking neemt toe en de opluchting is groot wanneer er een verdachte wordt aangehouden. Tegen elk advies in besluit de jonge advocate Kirsten Hartogs om zijn verdediging te voeren. Die beslissing heeft verstrekkende gevolgen. Bovendien daagt er een nieuw gevaar op: een schaduw uit haar verleden.

Intussen is een tienermeisje al maandenlang vermist. De verdachte ontkent dat zij een van zijn slachtoffers is. Maar wat als hij hoog spel speelt, met een mensenleven als inzet?

HILDE VANDERMEEREN studeerde psychologie en is een van de meest bekroonde Vlaamse thrillerschrijfsters. Ze won de Hercule Poirot publieksprijs 2013 en stond op de shortlist Gouden Strop 2016. Haar bestseller Schemerzone werd bekroond met de Hercule Poirotprijs 2017 en haalde de longlist Bookspot Gouden Strop 2018.

WALTER DAMEN studeerde rechten aan Ufsia in Antwerpen en aan de KU Leuven. In het kader van zijn studies haalde hij ook bijkomende certificaten, waaronder gerechtelijke geneeskunde. Hij trad op als advocaat in verschillende gemediatiseerde dossiers en is medeauteur van verschillende boeken, waaronder meerdere bestsellers. Hij was ook een van de gezichten in de serie Strafpleiters op Canvas.