Agneta's erfenis - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: Agneta's erfenis - Corina Bomann

Agneta's erfenis is het 1e deel in de triologie van De vrouwen van de Leeuwenhof, geschreven door Corina Bomann. Het gaat over een machtige familie, een prachtig Zweeds landgoed en een hartverscheurende keuze. De boekenserie start bij Agneta. Het is het jaar 1913 en Agneta woont in Stockholm, ver weg van de Leeuwenhof. Ze heeft een vrij leven en is suffragette, totdat ze een alles veranderend telegram ontvangt van haar familie van de Leeuwenhof. Kiest Agneta ervoor de familietraditie in stand te houden en haar adellijke plichten op zich te nemen, of overwint haar verlangen naar vrijheid en echte liefde?

De vrouwen van de Leeuwenhof-serie doet denken aan de serie van Rata Station van Sarah Lark. Echter, het is wel de meer zachtere versie met minder geweld. De serie heeft meer drama en minder avontuur, maar verder vertonen de boeken veel overeenkomsten. Eén locatie en één familie staat centraal en we volgen binnen deze familie meerdere generaties. Het is typisch zo'n serie die het de laatste jaren erg goed doet en waarvan je steeds meer van dit stoort trilogieën ziet verschijnen.

Alhoewel het boek 572 pagina's telt, is het gemakkelijk om in te komen in dit verhaal. Agneta is gelijk een fijn, interessant hoofdpersoon en het boek heeft een mooi startpunt, namelijk de telegram die ze ontvangt. Ook bij alle andere personages wordt de toon gelijk goed gezet. Het karakter en het uiterlijk wordt gelijk voldoende beschreven, zodat de lezer zich goed kan inleven.

Ook de rest van het boek leest fijn en soepel door. Er is een mooie afwisseling van luchtige en zwaardere thema's. Landschappen worden door Corina Bomann in sterk detail beschreven en ook de dialogen voelen als een filmscript dat je voor je ziet afspelen. Dit maakt dat Agneta's erfenis, ondanks dat het een flink dik boek is, heerlijk weg leest. Het boek verveelt geen moment. Het is een perfecte combinatie van historie, drama, romantiek en spanning. Dat maakt het boek tot een echte aanrader voor lezers die van historische romans houden.

En het fijne nieuws is dat we niet lang hoeven te wachten op het vervolg. Mathilda's geheim verschijnt in het najaar van 2020.

Vrouwen van de Leeuwenhof 1 - Agneta's erfenis

1  2  3  4  5

Meeslepende roman over een machtige familie, een prachtig Zweeds landgoed en een vrouw die een hartverscheurende keuze moet maken tussen liefde en plicht

Het prachtige Zweedse landgoed de Leeuwenhof is het decor van de levens van drie heel verschillende vrouwen, die alle drie op hun eigen manier hun weg door het leven proberen te vinden op zoek naar een gelukkige toekomst.

Het is 1913 en Agneta heeft tegen alle heersende gewoonten in afstand genomen van haar machtige familie en wil een vrij leven gaan leiden als schilder in Stockholm – het liefst met de charmante Michael aan haar zijde. Dan ontvangt ze een telegram met het nieuws dat haar vader is overleden en zij erfgename is van het landgoed de Leeuwenhof. Daarmee worden haar een adellijke titel en een leven vol pracht en praal op een presenteerblaadje aangeboden, maar was dat niet juist het leven waaraan ze had willen ontsnappen? Kiest Agneta ervoor de familietraditie in stand te houden en de erfenis van haar vader te accepteren, of overwint haar verlangen naar vrijheid en echte liefde?