Terugkeer uit het Noorden - Maja Wolny RECENSIE

Recensie: Terugkeer uit het Noorden - Maja Wolny

1913 krijgt ingenieur Michal Forys de kans om toezicht te gaan houden op de bouw van een van de langste bruggen over de rivier de Amoer. Hij verhuisd naar Chabarovsk met niet alleen zijn vrouw en zoon maar ook zijn minnares Leo. Beide zijn niet wie ze zeggen te zijn en dragen littekens van hun duistere verleden. Anno 2019 valt Olga Forys flauw op een treinstation in Moskou. Dirk een jongeman uit België vangt haar op. Eenmaal in de trein rijden ze af op een duisternis net zo donker als hun verleden.

In het nawoord verteld Maja Wolny ons hoe Terugkeer uit het Noorden tot stand is gekomen. Op wie de personages deels zijn gebaseerd en hoe deze verhalen samen komen. In het nawoord worden een aantal vragen beantwoord die er na het uitlezen van het verhaal nog waren. Echter is het geen goed teken wanneer deze vele vragen niet in het verhaal zelf maar in het nawoord worden beantwoord.

Het verhaal van Michal de ingenieur is helder en logisch, hier en daar zelfs interessant. Zijn liefde voor zijn twee vrouwen en zoon wordt mooi beschreven. De extra laag die Michal krijgt doordat hij een geheim uit zijn verleden meedraagt en meerdere schulden heeft maakt hem echt intrigerend. Dat je meer te weten komt over het leven van zijn minnares Leo is ook mooi omdat je leest wat zij heeft moeten doorstaan en waarom ze zo trouw en vol hoop in de relatie met Michal staat.

De zijtak die Leo's verhaal krijgt door het personage Josef te introduceren voegt echter niets toe.

Nergens in het boek wordt de naam Stalin genoemd wanneer er geschreven wordt over het personage Josef. Pas in het nawoord laat Maja Wolny ons weten dat het gaat over Josef Stalin.
Wolny lijkt te verwachten dat je als lezer een zodanige kennis hebt van het verleden van deze man waardoor het personage de diepgang krijgt die ze het mee heeft willen geven. Wellicht hebben lezers uit Polen en Rusland deze kennis maar het maakt het lastig voor lezers uit bijvoorbeeld Nederland. Het idee dat mensen hun eigen reis afleggen en elkaars paden kruisen wat Maja Wolny met Terugkeer uit Noorden wil romantiseren faalt in deze lijn.

Het verhaal van Olga, Dirk en Adam is met momenten enorm spannend. Er worden hints gegeven naar zelfs een andere dimensie in hun wereld maar daarmee ook in het boek. Echter blijkt deze dimensie niet te bestaan en als hij wel bestaat dan wordt hij niet meer beschreven.

Het eind van Terugkeer uit het Noorden is hierdoor teleurstellend. Dat Olga en Michal beide met de achternaam Forys met elkaar verbonden zijn raad je vanwege dezelfde achternaam en vanwege het werk van Michal en de plek waar Olga zich decennia later bevind. De rest mag je als lezer raden. De connectie wordt met heel weinig worden beschreven hoewel ik constant de behoefte had tijdens het lezen dat het volluit benoemd zou worden. Dat er een openbaring zou komen. Maar helaas.

Terugkeer uit het Noorden is voor mij als lezer een enorm frustrerend boek gebleken. Het roept veel vragen op die niet worden beantwoord. Er zijn verhaallijnen zonder dat duidelijk wordt waarom je ze aan het lezen bent. Personages verdwijnen zonder reden. En wat hebben ze gemeen? Hun duistere geheimen? Ook is het voor mij niet realistisch hoe Olga met elke man die ze tegenkomt meteen het bed induikt. Ze is een beschadigd iemand maar het wordt naar mijn mening niet goed omschreven waardoor de beschreven scènes tenenkrommend zijn. Misschien gaat er veel van de stijl van Wolny verloren in deze vertaling. Dit boek krijgt van mij met moeite twee hartjes.

Terugkeer uit het Noorden

1  2  3  4  5

Op het station in Moskou neemt Olga Forys een late trein voor wat een droomreis door Siberië moet worden. De sfeer zit helemaal goed, maar wanneer de wagons leeglopen,