Groter dan ik ben - Nienke Berends RECENSIE

Recensie: Groter dan ik ben - Nienke Berends

De gedichten in Groter dan ik ben van Nienke Berends gaan over gedachten en gevoelens die we hebben tijdens het opgroeien. We kruipen in de gedachten van zowel onszelf als van ieder ander. De gedichten spelen zich af in een periode van kind zijn tot op je eigen benen kunnen staan. In deze periode gebeurt er van alles waar je grip op probeert te krijgen. In deze poëziebundel wordt er naar woorden gezocht om ongrijpbare gevoelens te omschrijven.

In Groter dan ik ben zijn de gedachtekronkels in de gedichten makkelijk om je als lezer in te verplaatsen. Alsof Nienke voor iedereen spreekt als ze het heeft over onzekerheden, gevoelens, emoties en twijfels die we ervaren. In de gedichten komen uitspraken naar voren die we in bepaalde situaties opdreunen. Ook wordt er ingespeeld op gezegdes die door de taal die wordt gebruikt heel beeldend worden gemaakt. Een voorbeeld is het gedicht Olifant, waarin van een mug een olifant wordt gemaakt. Alleen de ik-persoon ziet deze olifant. In een kort fantasievol verhaal wordt deze olifant weer terug veranderd in een mug. In de gedichten wordt niet alleen de woelige periode van het opgroeien beschreven, maar wordt ook benoemd hoe een bepaalde mindset je kijk op jezelf en het leven positief kan veranderen.

Het ontwerp van het boek speelt een even grote rol als de tekst in het boek en staat goed in balans met elkaar. Zonder het beeld zijn de gedichten nog steeds erg mooi, maar het beeld zorgt ervoor dat je als lezer de tekst en de woorden kan ervaren. Zo worden de woorden in het gedicht Verstopt deels achter de waas van de waterverf schuil gehouden. Daarnaast geeft het beeld geen letterlijke weergave van de tekst, maar past het bij de sfeer van de tekst. Met een mix van technieken, zowel analoog als digitaal, ontstaat er een mooi contrast in vorm. Dit contrast zorgt er ook voor dat je niet in een brij van woorden terechtkomt, waarbij alle gedichten hetzelfde zijn, maar dat je elk gedicht opnieuw op je in laat werken. Wat hieraan verder bijdraagt is de afwisseling van abstracte met figuratieve beelden: strepen, stippen, vlekken, lijnen en krabbels wisselen af met bloemen en boeketten. Deze verschillende vormen en contrasten vormen een overkoepelend geheel door het kleurgebruik van grijstinten en groentinten.

In Groter dan ik ben vinden we levenslessen die we tijdens het opgroeien met ons kunnen meenemen: voor het begin van een sollicitatie, als we aan het piekeren zijn in bed over gebeurtenissen van die dag, als we afscheid van iemand moeten nemen of als we niet weten welke emoties we precies ervaren. Als kind, in de pubertijd en als je volwassen bent hebben we hiermee te maken. Kortom kun je je hele leven troost en begrip vinden in deze gedichten. Want je bent toch nooit klaar met opgroeien?

Groter dan ik ben

1  2  3  4  5

Herkenbare gedichten over de woelige periode tussen kind zijn en op eigen benen staan, waarin gevoelens speels met woorden worden afgetast. Voor poëzieliefhebbers vanaf 12 jaar.