De Bende van Lieke - Robbert-Jan Henkes RECENSIE

Recensie: De Bende van Lieke - Robbert-Jan Henkes

De Bende van Lieke bestaat uit een groep vriendinnen. Allereerst Lieke zelf, dan haar beste vriendin Sara, Donald Duck-verslaafde Lotte, de enkel aan voetbal denkende Yara en Mila, jonglerende Amira en Evi met haar jongere zusje Liv. Een groep erg verschillende meiden, die het toch prima met elkaar kunnen vinden het grootste deel van de tijd. En soms ook niet.

Robbert-Jan Henkes en illustrator Aart Clerkx leveren met De Bende van Lieke een jeugdboek af dat erg herkenbaar zal zijn voor jonge meiden. De alledaagse situaties die beschreven worden passen perfect bij de leefwereld van de doelgroep van dit boek, die ligt tussen de zeven en de negen jaar. De enige maar die daar aan vasthangt is dat die alledaagsheid de hedendaagse jeugd misschien te weinig prikkelt. Wie wil er nu lezen over een groepje meisjes die samen rondhangen en dan allemaal stil proberen zijn of een letter-balspel spelen. Tussen het fantasie-geweld waar kinderen tegenwoordig mee worden platgebombardeerd kan het twee kanten op gaan met De Bende van Lieke. Of het valt in het niet, óf het is heerlijk gewoon en voelt als een opluchting voor de kinderen.

De personages in De Bende van Lieke worden oppervlakkig beschreven en krijgen één specifiek kenmerk toebedeeld waardoor ze erg herkenbaar blijven voor de jonge lezers. De andere kant is wel dat ze daardoor weinig diepgang hebben en helemaal niet evolueren doorheen het boek. De meisjes zijn erg verschillend en het is bijna niet voor te stellen dat ze zo een leuke groep kunnen vormen. Twee van hen vinden voetbal leuk, eentje zit steeds met haar neus in de boeken en de anderen hebben ook allemaal erg verschillende interesses. Toch heeft het ook iets vertederend, want als je jonger bent is alles op een bepaalde manier makkelijker en kan je nog samen spelen, gewoonweg omdat je bij elkaar in de buurt woont.

De woorden van Robbert-Jan Henkes worden ondersteund door de illustraties van Aart Clerkx. Het karikaturale wat ook al door Henkes wordt meegegeven aan de personages, komt nog versterkt tot uiting in de tekeningen. Zonder te moeten zoeken kan je alle personages herkennen en passen ze perfect bij het beeld dat je van hen krijgt door de woorden die je hebt gelezen. De paginagrote zwart-witillustraties geven De Bende van Lieke een klassieke uitstraling mee. De tekeningen zijn vrij tijdloos en passen daardoor ook bij de situaties, die ook vrij tijdloos zijn.

De conclusie is dat Henkes en Clerkx een boek afleveren met mooie verhalen rond een groep vriendinnen. Het is vlot geschreven met voldoende luchtigheid en humor en het geheel heeft een dolkomisch randje. De ouders en leraar worden beschreven vanuit het perspectief van de kinderen en dan krijg je soms heel grappige verklaringen voor bepaalde handelingen. De zorg blijft of De Bende van Lieke de voorkeur krijgt als het om het kiezen van een boek gaat. Er zit weinig sprankelends aan de cover of aan de beschrijving op de achterzijde. Het is daarenboven eigenlijk ook echt een 'meidenboek' en daar beperk je de doelgroep mee. Waar het perfect bij past, is voorlezen. Elke dag een hoofdstuk, voor de jonge lezers die zelf nog niet vlot pagina's tekst kunnen verwerken. Als ouder kan je je goed inleven in de situaties en haal je er de kleine steken onder water voor de volwassenen ook uit.

De bende van Lieke

1  2  3  4  5

"Mama zegt dat ik twee bendes heb, één in mijn kamer en één waarmee ik altijd speel. En ze weet niet welke erger is, zegt ze, want ze wordt er allebei horendol van en knotsknettergek.'
    Lieke zelf ziet dat heel anders. De rommel was ze vergeten, maar vanavond gaat ze die echt, zeker weten, opruimen. En die andere bende, dat zijn gewoon haar vriendinnen Sara, Lotte, Yara, Mila, Amira, Evi en Liv. Met hen kliert ze in de klas, voetbalt ze na school en doet ze wedstrijdjes wie het langst stil kan zijn. Lieke weet altijd iets nieuws te verzinnen. Zolang één ding maar duidelijk is, het is Liekes bende, dus zij is de baas!