Op het verkeerde moment - Heleen Smit RECENSIE

Recensie: Op het verkeerde moment - Heleen Smit

Tijdens een sneeuwstorm neemt Sophie een afgelegen weg om het drukke verkeer te vermijden. Plots ziet ze op de weg een man liggen. Ze stapt uit om te kijken wat er aan de hand is. Maar dat had ze beter niet kunnen doen. Het is het begin van een vreselijk avontuur voor Sophie.

Heleen Smit schreef met Op het verkeerde moment haar debuut en dat zou je niet denken bij het lezen van dit boek. Al vanaf de eerste pagina's word je het verhaal in getrokken en laat de spanning je niet meer los.

Hoofdpersonage Sophie wordt ondanks haar goede daad, waarbij ze stopt voor een gewonde man op de weg, ontvoerd door een ontsnapte gevangene. Al snel krijgen de twee de ene tegenslag na de andere waardoor Sophie niet zomaar kan ontsnappen. Maar haar tijd bij haar ontvoerder verloopt anders dan ze ooit had kunnen denken en daar neemt dit verhaal een eerste verrassende wending.

Op het verkeerde moment bestaat uit vier verschillende delen waarbij alle gebeurtenissen zich afspelen verspreid over 9 maanden. De spanning en plotwendingen wisselen elkaar af waardoor dit verhaal niet gaat vervelen. Heleen Smit slaagt er heel goed in om de aandacht van de lezer vast te houden. Haar schrijfstijl is heel aangenaam en ze kan voortdurend de spanning lichtjes opbouwen. Tijdens het verhaal krijg je regelmatig antwoorden op je vragen en toch blijft de echte waarheid verborgen tot op de laatste pagina's.

Al draait Op het verkeerde moment voornamelijk om Sophie, toch heeft het verhaal nog enkele andere interessante personages. Zoals haar ontvoerder Vince die een heel moeilijk te doorgronden personage is maar toch heel menselijk en gewoon overkomt. Ondanks de grote beschuldigingen aan zijn adres. Ook de familie en beste vrienden van Sophie komen regelmatig terug in het verhaal. Deze personages worden iets minder uitgediept, maar wel net voldoende om de lezer een goed beeld te geven.

Vooral de spanning die in dit boek zit is heel knap weergegeven door de auteur. Nagelbijtende gebeurtenissen volgen elkaar op zonder aan geloofwaardigheid te verliezen. Hierdoor zit je toch het grootste deel van het verhaal op het puntje van je stoel. Ook het plot wordt goed opgebouwd en is moeilijk te ontrafelen. Het einde slaat dan ook in als een bom en wordt op een bijzondere manier afgerond. Je blijft dus zeker niet teleurgesteld achter na het lezen van dit boek. Wel kan je je inleven in het dilemma waar Sophie mee te maken krijgt. Want wat zou je zelf doen in haar situatie? Dit zet de lezer op het einde echt nog eens aan het denken.

Op het verkeerde moment is een top thriller met veel spanning en een sterk hoofdpersonage. Daarbij komt ook nog eens een mooi uitgewerkt en verrassend plot. Ongelofelijk dat dit boek het debuut is van Heleen Smit. Een topper!

Op het verkeerde moment

1  2  3  4  5

Je rijdt in een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Er ligt iets op de weg. Zou jij stoppen?
    Sophie Hofman doet het wel. Ze stapt uit om te kijken wat er op de weg ligt. Het blijkt een gewonde man te zijn. De man dwingt haar hem te helpen en zuigt haar mee in een zaak waarbij haar rol verdergaat dan die van een toevallig slachtoffer.