De ruimteatlas van Jesse Kreek - Martin Howard RECENSIE

Recensie: De ruimteatlas van Jesse Kreek - Martin Howard

Wanneer Jesse Kreek, een doodnormale jongen, tegen het probleem van een geldtekort op loopt, reageert hij op een vreemde advertentie. Deze advertentie stuurt zijn leven een totaal andere richting op dan dat Jesse Kreek gewend was. Achterop een brommer genaamd Betsie reist Jesse Kreek samen met de professor naar een andere planeet.. planeet Zonderling. Al gauw maakt hij de ene rariteit na de andere mee en begint het avontuur van zijn leven..

De ruimteatlas van Jesse Kreek begint met het leven van een doodgewoon jochie genaamd, je raadt het al, Jesse Kreek. Waar het verhaal aan het begin van het boek misschien wat saai te noemen is, is dat al gauw niet meer het geval. Martin Howard heeft zijn best gedaan om de situaties zo gek en lachwekkend mogelijk te maken, maar ze wel in duidelijke taal te houden, waardoor De ruimte atlas van Jesse Kreek goed te begrijpen blijft voor kinderen van jongere leeftijd, die zelf beginnen te lezen. Door dit toegankelijke woordgebruik en makkelijk leesbare, korte zinnen, zorgt Martin Howard ervoor dat er een lekkere vaart zit in het boek, waardoor het boek zelfs vol te houden is voor kinderen die wat minder graag lezen.

De illustraties van Chris Mould geven de personages meer kleur. Ook zorgen de afbeeldingen ervoor dat de situaties soms wat duidelijker worden voor kinderen. Van kaarttekeningen tot "gewone" leuke afbeeldingen, Chris Mould is met zijn illustraties van alle markten thuis.

Vooral de humor in De ruimteatlas van Jesse Kreek zal de jonge lezer erg goed bevallen. Een leuk verhaal waar je om kunt lachen, is tenslotte altijd leuker dan een bloedserieus verhaal dat alleen dient om iets te leren. Toch is De ruimte atlas van Jesse Kreek ook ontzettend leerzaam. Zelfs voor een volwassene die het boek zal lezen, valt er waarschijnlijk nog wel iets te leren en door de humor die gebruikt wordt bij het overbrengen van feitjes, zal de informatie ook eerder blijven plakken.

Het enige minder fijne puntje dat te benoemen valt, is de mate van herhaling. Heel vaak wijst Martin Howard even terug naar een situatie die zich eerder in het verhaal heeft afgespeeld. Naarmate het verhaal vordert, wordt dit terugblikken telkens een beetje meer. Dat is jammer, want na een aantal keer hetzelfde te hebben gelezen, weet je het als lezer ook wel. Die herhaling is dan ook overbodig.

De ruimteatlas van Jesse Kreek is een onmisbaar verhaal voor elke jonge lezer! De leuke illustraties bij dit leerzame, maar humoristische verhaal maken het plaatje helemaal compleet. Na het lezen van De ruimteatlas van Jesse Kreek heeft de lezer bijna gegarandeerd het gevoel iets geleerd te hebben.

Ruimteatlas - De ruimteatlas van Jesse Kreek

1  2  3  4  5

Jesse Kreek is een doodnormale jongen, die zijn moeder wil verrassen met een mooi, maar doodnormaal cadeau. Dus heeft Jesse geld nodig, en hij reageert op een vrij vreemde advertentie. En dan gaat alles van doodnormaal naar te bizar voor woorden.
    Reis mee met Jesse en professor Stoule-Gang naar planeet Zonderling, achterop brommer Betsie. Het avontuur* wacht!

* Moordlustige barkeepers, kannibalistische stamhoofden, bloeddorstige draken…