Jaar van het nieuwe verhaal - Daan Borrel RECENSIE

Recensie: Jaar van het nieuwe verhaal - Daan Borrel

In Jaar van het nieuwe verhaal vertelt Daan Borrel het verhaal van een vrouw in een bijzondere periode in haar leven. Het is de periode na een break-up waar de hoofdpersoon zichzelf gedurende een paar maanden volgt, tijdens een zogenoemd tussenjaar. Geen onderwerp wordt onbesproken gelaten. Van seks met mannen, naar seks met vrouwen. Zowel met als zonder gevoel van liefde. Van de menstruatiecyclus (inclusief hormonen!) naar wel of geen kinderwens. In het eerlijke verhaal neemt ze haar eigen kijk op de werkelijkheid onder de loep en vergelijkt deze met het leven van haar vriendinnen.

Daan Borrel schrijft vanuit ‘ik’-perspectief. Dit doet vermoeden dat het verhaal over haarzelf gaat en dus (deels) autobiografisch is. Dit krijgt de lezer echter nooit geheel duidelijk, omdat er geen heldere persoonsbeschrijving wordt gegeven over de hoofdpersonage. Dit blijft gissen, maar de mysterieuze klank is ook wat aantrekkelijk is in het boek.

De onderwerpen die aan bod komen worden in het dagelijks leven veelal onbesproken gelaten. Des te meer dat Daan Borrel in een behoefte voorziet waarvan veel lezers niet eens wisten dat die er was. Door de onderwerpen uit te lichten met zowel mannelijke als vrouwelijke vrienden worden verschillende meningen uitgediept. Eeuwenoude aannames en vermeende waarheden worden onder de loep genomen en afgezet tegen moderne feministische ideeën.

Hoewel menig vrouw zich in de strubbelingen zal herkennen en in de hoofdpersoon kan identificeren, werken sommige passages ook als een ware eye-opener. Dit omdat Daan Borrel zich afzet tegen de geldende richtlijnen.

Door gebruik te maken van korte hoofdstukken en dagboekfragmenten leest Jaar van het nieuwe verhaal makkelijk weg. Ook beschrijft Daan Borrel zogenoemde interviews waar het hoofdpersonage vrienden bevraagt naar hun kijk op situaties. Door een transcript hiervan te gebruiken in het boek wordt zichtbaar hoe onderwerpen bespreekbaar kunnen worden gemaakt.

Daan Borrel stelt in Jaar van het nieuwe verhaal vragen die iedere vrouw wel wil stellen. Hoewel dit boek als verplicht literatuur zou moeten gelden voor iedere jonge vrouw, zou het ook niet verkeerd zijn als mannen het boek een kans zouden geven. Een eerlijke uiteenzetting van de voor- en nadelen van het vrouw-zijn. En heus niet alleen zware, diepzinnige verhalen maar op regelmatige basis afgewisseld met een flinke dosis humor en passages om te schateren.

Jaar van het nieuwe verhaal

1  2  3  4  5

Een vrouw maakt één jaar na haar relatiebreuk de balans op: is ze ondertussen echt geheeld? Heeft ze die ene soort liefde gevonden waarvoor ze die andere soort liefde achterliet? Op de goede dagen van haar  menstruatiecyclus denkt ze van wel: dan voelt ze zich onafhankelijk, opgewekt en wild. Maar tijdens die
    andere dagen niet. Dan is haar buik één bonk laaiende spanning, voelt ze zich vervreemd van zichzelf en verlangt ze driftig naar een kind van haar beste vriend. Komt dit verschil in gemoedstoestand voort uit hormonen of uit verhalen?

Jaar van het nieuwe verhaal is een radicaal kwetsbaar doch krachtig boek waarin Daan Borrel de verhalen over vrouwelijkheid, tijd en verbinding afbreekt en opnieuw opbouwt.