De kolibrie - Sandro Veronesi RECENSIE

Recensie: De kolibrie - Sandro Veronesi

De kolibrie gaat over het leven van Marco Carrera. Elke hoofdstuk gaat over een andere fase in het leven van Marco, die heen en weer springt door de tijd. Marco had als kind een groeistoornis en kreeg daarom de bijnaam kolibrie. Wat goed bij hem blijkt te passen, niet alleen omdat die klein is, maar ook door de gebeurtenissen in zijn leven en hoe hij er mee omgaat. Zijn leven zit boordevol pijn, vreugde en liefde en net als de kolibrie stop hij al zijn energie om stil te blijven. Zeventig vleugelslagen per seconde om te blijven waar je al bent, in evenwicht.

Sandro Veronesi neemt de lezer mee door het leven van Marco en dat doet die op een verwarrende manier. Het verhaal springt per hoofdstuk naar een andere fase in het leven van Marco. En het is ook nog in verschillende stijlen geschreven;  sommige hoofdstukken zijn brieven/mails, telefoongesprekken en weer andere  zijn geschreven in dialoog. Hierdoor is het moeilijk om in het verhaal te komen, omdat het gewoon niet vloeiend loopt. Pas halverwege het verhaal kom je er echt in en dan raakt Veronesi de lezer wel. De kolibrie is een boek vol ellende, Marco heeft nogal een treurig leven, maar Veronesi weet het verhaal toch zo te vertellen dat het helemaal niet zwaar aanvoelt om er over te lezen. Vooral de personages die de hoofdpersoon omringen in De kolibrie geven het verhaal iets luchtigs door dat ze allemaal hun eigenaardigheden hebben.

De kolibrie is zeker geen gemakkelijk boek om te lezen, het is een boek waar je wel je aandacht bij moet houden door dat het verhaal niet chronologisch loopt. Maar als je eenmaal door de moeilijke start heen ben is het wel een boek die bij je binnen komt. Veronesi zorgt voor een ware reis door het leven van Marco en al hoewel sommige gebeurtenissen in het leven van Marco nogal vergezocht zijn was het toch interessant om te lezen. Voornamelijk door de mooie schrijfstijl van Veronesi. Al met al is De kolibrie een interessant verhaal, maar waar van de opbouw beter had gekund. Het heen en weer springen tussen verschillende levensfase leiden gewoon veel te vaak af en dat zorgde er voor dat het erg moeilijk was om in het verhaal te komen. Daarom is De kolibrie zeker niet aan te raden aan iemand die snel afgeleid is. Maar heb je wel het geduld voor een wat moeilijkere boek dan is De kolibrie wel een interessant boek om te lezen.

Recensie: De kolibrie - Sandro Veronesi

De kolibrie

1  2  3  4  5

Al sinds zijn jeugd wordt Marco Carrera, die als kind een groeistoornis had, de kolibrie genoemd, naar een van de kleinste vogels ter wereld. Maar in zekere zin is Marco ook echt een kolibrie: hij lijdt een dramatisch bestaan, vol vreugdes, liefdes en de nodige pijn, maar hij blijft in evenwicht. Zijn hectische bewegingen stellen hem in staat de existentiële acrobatiek van het leven te doorstaan, net als de kolibrie, die twaalf tot tachtig vleugelslagen per minuut maakt, maar schijnbaar bewegingloos in de lucht blijft hangen.
    In De kolibrie volgen we ademloos de levensloop van Marco Carrera, een held van onze tijd zoals alleen Sandro Veronesi die uit zijn pen kan laten ontstaan. Het is een schitterende roman over pijn en de kwellende kracht van het leven, die door de belangrijkste krant van Italië, de Corriere della Sera, uitgeroepen werd tot Boek van het Jaar.