De vrouw in het meer - Laura Lippman RECENSIE

Recensie: De vrouw in het meer - Laura Lippman

Maddie Schwartz heeft samen met een vriendin meegedaan met een zoekactie naar een meisje dat vermist is. Als ze het stoffelijk overschot vinden wordt ze benaderd door een columnist van de krant. Hij is in eerste instantie uit op haar verhaal, maar wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Al snel heeft Maddie in de gaten dat ze een baan bij de krant zou willen hebben. Ze gaat voor die baan en bijt zich vast in het verhaal van een andere vermoorde vrouw die gevonden wordt op haar aanwijzing.

Als blijkt dat ze persoonlijk betrokken raakt in het onderzoek naar de dader, is het nog maar de vraag of ze hier levend uitkomt.

Laura Lippman heeft al verschillende thrillers geschreven. Ze groeide op in Baltimore, waar De vrouw in het meer zich ook afspeelt. Ze heeft al verscheidene prijzen gewonnen, waardoor de lat hoog ligt. De vrouw in het meer neemt je mee in het jaar 1966 waarin het leven van Maddie Schwartz centraal staat.

Laura Lippman beschrijft de vele personages die voorkomen in het verhaal door het verhaal ook uit het oogpunt van alle personen te vertellen. Elk hoofdstuk is daarom afwisselend een andere persoon. Het is prettig om ook de andere kant van het verhaal te horen, maar er zijn zoveel mensen in het verhaal, dat dit wat warrig wordt. Soms is het onduidelijk wie wat zegt omdat het verhaal uit de ander geschreven is maar ook weer andere personen genoemd worden.

De personages en omgeving worden uitgebreid besproken en je merkt dat Laura Lippman thuis is in de omgeving uit het verhaal.

Er lopen eigenlijk drie verhaallijnen door elkaar heen; de eerste moordzaak; Maddie's verleden en heden en de tweede moordzaak.

In het begin is het soms too much. Het werd niet duidelijk wat alle details voor betekenis hadden voor het grote geheel. Op het eind worden wel alle eindjes aan elkaar geknoopt en sluit je het boek daardoor zonder vragen.

Aan het eind van het boek krijg je meer inzicht in de reden waarom het verhaal geschreven is. Je krijgt daardoor een iets andere beeld van hetgeen er geschreven is en komen er bijzondere details aan het licht, wat je tot nadenken zet.

De vrouw in het meer had iets meer tot zijn recht gekomen als er niet zoveel verschillende details aan bod kwamen. Dan was het wat beter te volgen en had je misschien ook meer spanning gevoeld tijdens het lezen.

Laura Lippman heeft met De vrouw in het meer niet helemaal voldaan aan de verwachting die er lag. Er gebeurt teveel in het verhaal, met teveel zijtakken, wat het verwarrend maakt. Het verhaal op zich is best leuk en spannend, maar er had meer in gezeten. Desondanks is het wel een aardig boek om te lezen. De personages worden beeldend beschreven en er is veel oog voor detail. Bij 'noot van de auteur' blijkt wat de reden is van dit boek en dat zorgt er voor dat het realistisch is wat er geschreven is. Een leuke noot die zeker een toegevoegde waarde heeft.

De vrouw in het meer

1  2  3  4  5

Baltimore, 1966. De stad zindert van de geheimen die iedereen lijkt te kennen – iedereen behalve Maddie Schwartz. Een jaar geleden was ze nog een gelukkige vrouw die -alles had wat haar hart begeerde. Nu heeft ze een punt gezet achter haar huwelijk van bijna twintig jaar, en is ze vast-besloten om alsnog haar jeugdige ambities waar te maken om een ??gepassioneerd, zinvol leven te leiden. Ze krijgt een baan bij een middagkrant en verdiept zich in de zaak van een vermoorde vrouw, wier lichaam werd gevonden in een park.

Cleo Sherwood was een jonge Afro-Amerikaanse vrouw en niemand lijkt er iets om te geven dat ze werd vermoord. Maddies onderzoek brengt haar in contact met mensen die ooit een rol in Cleo's leven hebben gespeeld en zorgt zo voor heel wat opschudding in hun bestaan. Maar haar onvermogen om verder te kijken dan haar eigen blik op de wereld leidt tot een hoop ellende en onrust, ook voor de man met wie ze het bed deelt, een zwarte politieagent die meer van Maddie weet dan ze denkt.