De laatste trein naar vrijheid - Meg Waite Clayton RECENSIE

Recensie: De laatste trein naar vrijheid - Meg Waite Clayton

Wenen 1936. De 16-jarige Joodse Stephan droomt ervan om schrijver te worden. Hij ontmoet de 15-jarige Zofie-Helene, een meisje met een groot talent voor wiskunde. De twee beginnen een hechte vriendschap. Maar dan neemt Hitler Oostenrijk in. Nazi's bezetten Wenen en vrijwel alles wordt verboden voor Joden. Zofie-Helenes moeder is een rebelse anti-nazi journaliste en wordt opgepakt. Hierdoor loopt ook Zofie's leven gevaar. Stephan moet zich verstoppen wil hij niet opgepakt en afgevoerd worden. Ondertussen in Nederland werkt Truus Wijsmuller onafgebroken aan de organisatie van het transport van een groot aantal Joodse kinderen uit Oostenrijk. Ze wil de kinderen per trein naar het veilige Engeland brengen. Zal zij de hulp kunnen bieden die Stephan en Zofie zo hard nodig hebben?

Meg Waite Clayton heeft het boek De laatste trein naar vrijheid gebaseerd op het leven van Truus Wijsmuller - Meijer die door het organiseren van kindertransporten de levens van honderden kinderen heeft gered. Het feit dat Truus echt heeft bestaan en echt deze treinreizen heeft bewerkstelligd geeft een extra dimensie aan dit toch al bijzondere boek.

In De laatste trein naar vrijheid worden de verhaallijnen vanuit Wenen, van Stephan en Zofie, afgewisseld met de verhaallijn van Truus. Dit kan je als lezer flink frustreren. Bijvoorbeeld als het ene hoofdstuk eindigt met de ondergedoken Stephan en de voetstappen van de Nazi's boven hem, en het volgende hoofdstuk begint met Truus die aan een tafel zit te onderhandelen over het transport naar Engeland. Meg Waite Clayton laat je zo echt voelen hoe het geweest moet zijn voor Truus: wachten op papieren, wachten op handtekeningen, onderhandelen, terwijl je weet dat voor de kinderen voor wie je dit allemaal doet de tijd begint te dringen en je ernaar snakt te weten hoe het met ze gaat.

Een kenmerkend gedeelte uit De laatste trein naar vrijheid is het moment waarop Zofie-Helene realiseert dat Stephan Joods is. Zofie-Helene vraagt Stephan en zijn broertje op een bankje in het park te komen zitten maar de jongens moeten nee zeggen: verboden voor Joden. Zofie-Helene kijkt Stephan vol verbazing aan en zegt: ´Ben je...ben je joods Stephan? Je ziet er helemaal niet Joods uit.´ Het laat zien dat voor Stephan zijn Joodse identiteit tot voor kort niet eens noemenswaardig was, maar nu zelfs zijn leven in gevaar brengt.

De laatste trein naar vrijheid is een origineel en bovenal heel spannend boek. Meg Waite Clayton brengt de hoofdpersonen uit het verhaal volop tot leven met al hun dromen, angsten, fouten en heldendaden. Het boek neemt je mee naar de verschrikkingen van de Tweede Wereld Oorlog. Je ontmoet een stel mensen van wie je gedurende het verhaal gaat houden en van wie je alleen maar wilt dat ze in veiligheid en vrijheid komen. Zorg vooral dat je genoeg tijd hebt om lang door te kunnen lezen want dit boek is te spannend om vaak weg te moeten leggen.

De laatste trein naar vrijheid

1  2  3  4  5

Getipt door DWDD Het verhaal van Truus Wijsmuller, de oorlogsheldin die duizenden Joodse kinderen redde Wenen, eind jaren dertig. De vijftienjarige Stephan en zijn beste vriendin Zofie-Helene hebben een zorgeloze jeugd, maar hun leven staat op het punt om te slaan. Stephan is Joods en Zofie-Helene is de dochter van een opstandige krantenuitgever. Als Hitler de macht grijpt, slaat het noodlot toe. Maar er is licht in de duisternis. De Nederlandse verzetsstrijder Truus Wijsmuller-Meijer zet haar leven op het spel om Joodse kinderen naar veiliger gebied te smokkelen, terwijl landen hun grenzen sluiten. Als Groot-Brittannië aangeeft kinderen uit het Duitse Rijk toe te laten, is 'tante' Truus vastberaden en dwingt ze toestemming af van de gevreesde SS'er Adolf Eichmann om de kinderen te redden… In een race tegen de klok begeleidt ze Stephan, Zofie-Helene en uiteindelijk duizenden anderen kinderen op een levensgevaarlijke tocht naar een onzekere toekomst. Kan ze de kinderen – en zichzelf – in veiligheid brengen?