Zo goed als nieuw - Petra Vollinga RECENSIE

Recensie: Zo goed als nieuw - Petra Vollinga

Op marktplaats kan je spullen kopen en verkopen, maar wist je dat je er ook de liefde kan vinden? In Zo goed als nieuw volgen we vier personages die allemaal aan het rondneuzen zijn op marktplaats. Alle personages zitten op een keerpunt in hun leven en hebben een uniek verhaal. Ze kopen en/of verkopen allerhande spullen (een rode Kia, een versleten rugzak, een antiek bed...) en hadden nooit verwacht dat hun leven door zoiets eenvoudig zo zwaar zou veranderen...

Zo goed als nieuw heeft een origineel concept. Elk nieuw personage wordt aangekondigd door een marktplaatsadvertentie en het is elke keer opnieuw spannend om te zien waarom de personages gerelateerd zijn aan het zoekertje. Kopen ze? Of verkopen ze? En waarom dan? Petra Vollinga weet aan alle verhalen een toffe draai te geven waardoor je zeker niet teleurgesteld wordt!

In het boek komen verschillende generaties aan bod. Je hebt zowel jonge twintigers als gepensioneerde zestigers, een brede variatie dus! Niet alleen de leeftijden van de personages zijn variabel, maar ook hun interesses en hun achtergrond. Zo heb je een gescheiden (oudere) man die alles overheeft voor zijn hondje, een jongen die de hele wereld ontdekt met enkel zijn rugzak, een jonge moeder en een gepensioneerde vrouw die naar Afrika wil met een camper. Op het eerste gezicht vraag je je af hoe hun levens in godsnaam elkaar gaan kruisen, maar Petra Vollinga zorgt daar op meesterlijke wijze voor!

Zo goed als nieuw is erg vlot geschreven. Het bestaat uit korte hoofdstukken (ongeveer 5 pagina's per hoofdstuk) en de doorlopende tekst wordt ook afgewisseld met chatberichten, dagboekfragmenten en marktplaatsconversaties. Ook schrijft Petra Vollinga met veel humor. Dat kan gaan van mannenmopjes tussen collega's in een garage tot voorzichtige humor tussen prille geliefden. Ik heb meerdere keren hardop gelachen! Het was een heerlijk boek om te lezen.

De uiteindelijke afloop kan je waarschijnlijk wel al raden (wie er verliefd wordt op wie), maar de weg daarnaartoe is hartverwarmend en zeer entertainend. Alle puzzelstukjes passen precies in elkaar, ook de kleinste details, waardoor het einde je een warm gevoel geeft. Het is gewoon een fijn boek en een dikke aanrader!

Zo goed als nieuw van Petra Vollinga is een originele en vlotte chicklit waar veel humor in zit. Het is een aanrader!

Zo goed als nieuw

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Zwangere Tessa, gepensioneerde Annegien, pas gescheiden Herman en globetrotter Jeff hebben op het eerste gezicht niks met elkaar te maken. Behalve dat ze allemaal een goede reden hebben om iets te kopen of verkopen. Het romantische antieke bed bijvoorbeeld, waarin Tessa -zichzelf al op een roze babywolk ziet zitten. De rode Kia, waar Annegien vanaf moet omdat ze met een camper naar Afrika wil. Reisgenoot Herman, die na zijn saaie huwelijk niet kan wachten om op avontuur te gaan. En Jeff, die na -jaren van freewheelen zijn geliefde rugzak aan de wilgen hangt, om nou toch eindelijk eens volwassen te worden.

Alle advertenties op Marktplaats hebben hun eigen verhaal. Het verhaal van de eigenaar. Maar wat als je die verhalen nog een tijdje zou volgen? Dan kan het zomaar zijn dat ze een heel eigen leven gaan leiden en veel meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie dacht.