De Plotters - Un-su Kim RECENSIE

Recensie: De Plotters - Un-su Kim

Je zou een boek niet op zijn kaft mogen beoordelen, maar zodra je De Plotters van van Un-su Kim ziet, ben je als boekenverzamelaar wel in de zevende hemel. De voorkant van het boek is een waar kunstwerk, waarbij de witte Dahlia bloem afsteekt tegen de zwarte ondergrond en zo gelijk de aandacht trekt. Over de hele kaft zijn echter bloedspetters verspreid en dan niet alleen over de bloem, de titel en de naam van de auteur, maar ook aan de buitenkanten van de bladzijdes. Het enige wat je als lezer wenst, is dat de inhoud net zo goed is als de buitenkant.

Maar helaas, wat mij betreft kan het verhaal van de De Plotters deze hoge verwachtingen niet waar maken. In De Plotters staat Reseng centraal. Hij is ooit geadopteerd door de oude huurmoordenaar Oude Wasbeer en door hem het wereldje ingetrokken. Het verhaal is een soort korte reflectie op een aantal cruciale keuzes die Reseng in zijn korte leven heeft gemaakt (hij is pas 32 jaar oud). Al deze losse punten samen zijn de rode lijn in Resengs leven en geven de lezer de kans een kijkje te nemen in de Zuid-Koreaanse onderwereld.

Het verhaal wordt weggezet als een thriller. Alle ingrediënten lijken aanwezig: een bloederige kaft, huurmoordenaars en plotters, corrupte ambtenaren en een ouderwetse hiërarchie. Toch wordt het verhaal van De Plotters nooit zo spannend dat je het onmogelijk weg kan leggen. Tuurlijk, er vloeit bloed en mensen worden om het leven gebracht, maar je mist die enorme climax.

Dat het hele verhaal nu gelijk een flop is, hoor je mij zeker niet zeggen. Als je het hele thriller idee namelijk wegdenkt, houdt je een literair hoogstandje over. Un-su Kim werkt heel compleet en zorgt ervoor dat alle (losstaande) verhalen toch weer bij elkaar komen, dat er continu terugverwezen of vooruit gespeculeerd wordt. Zo haalt hij aan het begin van het verhaal de Griekse mythologie over de held Achilles erbij, iets waar nog vaak naar terugverwezen wordt. De kracht van deze verwijzingen zit hem in de speelse manier waarop ze gebruikt worden. Soms voor extra nadruk, dan weer voor zwarte humor of om de eentonigheid van het emotieloze leven te doorbreken.

Dat het verhaal geen echte spannende climax kent, zorgt er niet voor dat het verhaal saai is. In tegendeel, halverwege het verhaal is er een ontzettend leuke plottwist die jou als lezer weet te verassen en te motiveren om nog eens goed over alles na te denken. En dat lijkt wel dé boodschap van Un-su Kim, denk eens na over "het kwaad". Hoe worden mensen zo of waarom doen ze wat ze doen. Deze vragen gaat Reseng zichzelf ook stellen en deze zoektocht naar zichzelf en de mensheid weet Un-su Kim prachtig te verwoorden met poëtische zinnen als "hoe zuiver en zwak ze was, als een takje gipskruid, en hoe terecht haar boosheid was met tranen die als blaadjes van madeliefjes omlaag dwarrelden".

Al met al is De Plotters een waar pronkstuk dat een waardevolle toevoeging aan je boekenkast is. Wellicht niet als een standaard thriller, maar wel voor een (literaire) roman die niet terugdeinst voor de onderwereld. Enerzijds merk je de niet-westerse schrijfstijl van Un-su Kim, maar tegelijkertijd ontdek je ook dat boeken iets universeels zijn en overal proberen de lezer uit te dagen om out of the box te denken. En als je dan alles in de weegschaal legt, is De Plotters absoluut een aanrader om je hoofd over te breken.

Recensie: De Plotters - Un-su Kim

De plotters

1  2  3  4  5