Stiefzus - Jennifer Donnelly RECENSIE

Recensie: Stiefzus - Jennifer Donnelly

De roman Stiefzus begint daar waar het verhaal van Assepoester stopt. De prins komt langs om de jongedames het glazen muiltje te laten passen. Op aandringen van hun moeder verminken de meisjes zichzelf, maar de leugen houdt niet vol en uiteindelijk is het het jonge stiefzusje dat met de prins trouwt. De twee lelijke stiefzussen en hun moeder vallen in ongenade. Ze worden beschimpt en bekogeld, vervallen in armoede en raken uiteindelijk hun huis kwijt. Stiefzus Isabelle is dapper en neemt haar moeder en zus onder haar hoede. Tegelijkertijd strijden partijen om haar lot te sturen en te veranderen. Wanneer Isabelle de kans krijgt een wens te doen, wenst ze mooi te zijn. Dat maakt Isabelle echter niet gelukkig en ze is gemeen en vervuld van jaloezie. Langzamerhand ontdekt ze steeds meer wie ze werkelijk is. Ze hoeft niet mooi te zijn, ze is juist dapper, strijdlustig en mentaal erg sterk. Wanneer ze de stukjes van zichzelf terugvindt zal ze pas gelukkig worden. Lukt haar dat?

Stiefzus is een prachtige en magische hervertelling van het sprookje Assepoester. Het is misschien eind goed al goed voor het jonge stiefzusje Ella, maar het verhaal stopt daar niet voor de anderen. Dit verhaal gaat over de kracht van vrouwen, jezelf (her)vinden en je lot in eigen handen nemen. Auteur Jennifer Donnelly zorgt ervoor dat ze haar lezers meevoert in dit mooie verhaal en niet alleen Isabelle verandert, ook de lezer. Want je kunt haast niet anders dan negatief denken over deze lelijke stiefzussen en hun moeder, na wat ze Ella hebben aangedaan. Maar terwijl het verhaal zich verder ontvouwt, merk je dat je mening begint te veranderen.

Het boek is voor het grootste gedeelte vanuit het perspectief van Isabelle geschreven. Als lezer krijg je langzaamaan met haar te doen en begin je ook haar mooie en sterke kanten te zien. Hoe hard Isabelle en Tavi moeten werken om te overleven. En nog mooier, hoe zij Frankrijk uiteindelijk weten te redden door pure sterke wil en girlpower. Het is echter jammer dat alleen Isabelle de kans krijgt om zich te ontplooien. Het zusje Tavi blijft oppervlakkig en ook hun moeder is deels 'weggeschreven' door haar dementie.

Donnelly weet het verhaal op basis van korte hoofdstukken krachtig op te bouwen en vanaf de eerste hoofdstukken heeft ze je in haar macht, daarmee begint ze wel sterker dan ze eindigt. Haar plot is goed. Er kunnen heksen en andere personages aan te pas komen, maar je lot bepaal je uiteindelijk nog altijd zelf. Dát is het moraal dat Donnelly de lezer probeert mee te geven. De wereld draait tevens niet alleen om pure schoonheid. Dat is slechts uiterlijke schijn. Het gaat om de innerlijke schoonheid. Ze gaat daarmee een stapje verder dan het originele verhaal van de gebroeders Grimm. Stiefzus is allereerst een young adult roman, maar voor eenieder die zich in sprookjes en magie wil laten onderdompelen, is dit een absolute aanrader. Een eigentijds verhaal, verteld in de 18e eeuw. Stiefzus is zoveel meer dan een sprookje. Dit keer trouwt niemand met de prins, maar misschien krijgen ze wel iets beters; liefde, geluk en vertrouwen in jezelf.

Recensie: Stiefzus - Jennifer Donnelly

Stiefzus

1  2  3  4  5

De verbitterde Isabelle heeft alles gedaan om in het glazen muiltje te passen, maar de prins is met haar knappe stiefzus getrouwd. Nu krijgt ze één kans om haar lot te veranderen… Zal het haar lukken?

Stiefzus is een weergaloze en prachtige hervertelling van Assepoester. Bestsellerauteur Jennifer Donnelly zet in deze fantasy vol girlpower het beroemde sprookje op zijn kop. Voor jongeren vanaf 13 jaar en liefhebbers van youngadultboeken.

Isabelle zou dolgelukkig moeten zijn: ze staat op het punt met de knappe prins te trouwen. Alleen is Isabelle niet het lieve meisje met het glazen muiltje op wie de prins verliefd werd. Ze is de lelijke stiefzus die haar tenen verbrijzelde om in Assepoesters schoentje te passen.
    Isabelle heeft geprobeerd om mooi en lief te zijn, maar dat maakte haar juist gemeen, jaloers en leeg. Nu krijgt ze één kans om haar lot te veranderen en te bewijzen wat stiefzussen altijd al wisten: echte schoonheid zit vanbinnen.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan