Niet verder vertellen - Lisa Gardner RECENSIE

Recensie: Niet verder vertellen - Lisa Gardner

De zwangere Evie Carter wordt door de politie in haar huis aangetroffen met een afgevuurd pistool in haar hand, een met kogels doorzeefde laptop en het dode lichaam van haar man. Ze wordt direct gearresteerd en de zaak lijkt dus snel opgelost te zijn. Maar niets is minder waar… Brigadier D.D. Warren herkent Evie van een soortgelijke zaak uit het begin van haar loopbaan, waarbij Evie werd aangetroffen met een jachtgeweer in haar handen en het dode lichaam van haar vader op de keukenvloer. Een ongeluk werd er geconcludeerd. Maar was dat wel zo? En om het geheel nog ingewikkelder te maken herkent D.D.’s informante Flore Dane Evie’s man als een kennis van de man die haar ooit gevangen hield.

Niet verder vertellen van Lisa Gardner is weer een heerlijk boek met brigadier D.D. Warren in de hoofdrol. Degenen die bekend zijn met Gardners werk zullen D.D. Warren al kennen, maar voor lezers dat niet zijn en die dus ook minder over D.D.’s achtergrond weten, is dit boek ook goed te volgen. Niet verder vertellen is prima als op zichzelf staand boek te lezen.

Je leest vanuit drie perspectieven: die van brigadier D.D. Warren, de beschuldigde Evie Carter en overlever uit een ontvoeringszaak/informante Flora Dane. Alle drie de personages zijn interessant en ze hebben elk hun eigen problemen: Evie heeft altijd het gevoel gehad dat haar man niet eerlijk tegen haar was en heeft een heleboel vragen. Bovendien worstelt ze met het trauma uit haar jeugd. Ook Flora worstelt met trauma en de diepe sporen die haar gevangenschap heeft achtergelaten. D.D. Warren voelt ze zich persoonlijk betrokken bij Evie’s zaak omdat ze in het verleden de zaak van diens vader heeft behandeld en ze vraagt zich af of ze toen fouten heeft gemaakt.

De drie hoofdpersonages hebben dus allemaal hun eigen dingen en hun verhalen lijken zo op het eerste gezicht misschien weinig overlap te hebben. Maar Lisa Gardner heeft alle verhaallijnen op een knappe manier met elkaar verweven en het plot zit dan ook erg goed in elkaar. Niet verder vertellen houdt je lang aan het puzzelen over hoe het nu allemaal precies zit en is hierdoor spannend tot het einde. Bovendien heeft Gardner een fijne schrijfstijl en ligt het tempo niet te hoog of te laag, waardoor het boek prettig leest.

Niet verder vertellen van Lisa Gardner is een retespannend boek dat je interesse direct vanaf de eerste bladzijde weet te wekken. Het plot is sterk, de personages boeiend en de schrijfstijl leest lekker weg. Ik geef dit boek 5 hartjes.

Niet verder vertellen

1  2  3  4  5

Een bekende uit een ver verleden. Een zoektocht naar gerechtigheid.

D.D. Warren wordt opgeroepen na de moord op een man. Het slachtoffer heeft drie schotwonden in zijn lichaam, maar zijn computer is twaalf keer beschoten. Als de politie arriveert, heeft zijn zwangere vrouw Evie Carter het pistool in handen. D.D. herkent de vrouw van een vergismoord van jaren geleden, toen Evies vader het slachtoffer was. Wanneer Flora Dane de moordzaak op televisie voorbij ziet komen, weet ze direct over wie het gaat. Conrad Carter was een kennis van de man die haar ooit gevangenhield. Flora voelt zich schuldig dat ze hem nooit heeft weten op te sporen, en is vastbesloten de waarheid rond Carters dood te onthullen.

Maar de waarheid blijkt ongrijpbaar en verandert bij elke nieuwe ontdekking die Flora en D.D. Warren doen.