Salomé Snel en de onzichtbare juwelendief - Thirza van der Lugt RECENSIE

Recensie: Salomé Snel en de onzichtbare juwelendief - Thirza van der Lugt

Salomé Snel en de onzichtbare juwelendief is een detectiveverhaal voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Salomé is een meisje van twaalf jaar en ze is een detective. En een goede ook, want ze werkt samen met de politie om ingewikkelde zaken op te lossen. In dit boek heeft iemand een waanzinnig dure Russische ketting uit het plaatselijke museum gestolen. Waar is de ketting en wie heeft die ketting gestolen?

Thirza van der Lugt heeft een interessant perspectief gekozen om het verhaal van het onderzoek door Salomé te vertellen. Er is geen alwetende verteller en ook Salomé is niet degene die het verhaal vertelt. Nee, de verteller is Charlie. Charlie is een jongen van twaalf jaar die op dezelfde internationale school zit als Salomé. Samen met zijn vriend Giovanni heeft hij een grap uitgehaald met een leraar. Voor straf moet hij nu van de directrice, mevrouw Rhine, een jongere leerling helpen. Deze jongere leerling is Salomé ... Zij sleept Charlie mee in haar pogingen de diefstal op te lossen. 'Sinds ik Salomé ken, ben ik ontvoerd, heb ik mezelf oor schut gezet voor de hele school, en nu sta ik zelfs op het punt in te breken. Niet te geloven dat ik me drie dagen geleden nog verveelde ...'

Charlie raakt verwikkeld in een spannend avontuur. Salomé leert hem goed te kijken en logisch na te denken. Als je goed oplet, zijn er altijd aanwijzingen te vinden, zelfs als de inbreker nog zo zijn (of haar) best heeft gedaan sporen achter te laten. Omdat het vertelperspectief bij Charlie ligt, denk je als lezer stap voor stap mee in de oplossing van de diefstal. Je maakt daardoor niet de snelle denkstappen die Salomé zet. Briljante detectives, zoals Salomé, zien natuurlijk al veel eerder hoe het zit. Maar jij als lezer lost de roof, net als Charlie, ook in een wat rustiger tempo op.

Giovanni, of Gio, heeft een bijrol, maar is een ontzettend leuk karakter. Hij is een extraverte jongen, met zeer uiteenlopende internationale achtergronden, die niet bang is en het hart op de goede plek heeft. Hem niet de hoofdpersoon maken is ook een slimme keuze van de auteur. Zijn karakter zou de verhaallijn ondergeschikt kunnen maken, terwijl hij in deze rol het verhaal goed ondersteunt.

Van der Lugt wilde een boek schrijven dat ze zelf als tienjarige op een zondagmiddag zou kunnen uitlezen. Daar is ze absoluut in geslaagd. Salomé en de onzichtbare juwelendief is een toegankelijk verhaal dat vlot leest. Door zowel een jongen als een meisje in de hoofdrol te plaatsen, is het boek leuk voor allebei. De nadruk ligt op het avontuur en het oplossen van de puzzel, niet op spanning en gevaar. Kinderen zullen zich makkelijk in de hoofdpersonen kunnen verplaatsen. De setting van een internationale school met een diverse groep leerlingen zal veel kinderen enorm tot de verbeelding spreken. En wie wil nu niet door de politie worden gevraagd om een probleem op te lossen, waar ze zelf niet uitkomen?

Salomé Snel en de onzichtbare juwelendief

1  2  3  4  5

Sinds ik Salomé ken, ben ik ontvoerd, heb ik mezelf voor schut gezet voor de hele school, en nu sta ik zelfs op het punt ergens in te breken. Niet te geloven dat ik me drie dagen geleden nog verveelde...

Als Charlie een grap uithaalt met een leraar, moet hij voor straf een jongere leerling helpen. Deze 12-jarige Salomé Snel blijkt een briljante detective te zijn, die is ingeschakeld om een mysterieuze diefstal op te lossen. Algauw wordt Charlie meegesleept in een wervelwind van logisch nadenken, verborgen aanwijzingen en onverwachte wendingen.