Held - Michael Grant RECENSIE

Recensie: Held - Michael Grant

Na zes delen van de Gone-serie en de vervolgen van Monster en Rivaal, is er nu Held; het ultieme slot van Michael Grant over alle jongeren aan wie we zo gehecht zijn geraakt. Het vorige boek eindigde met het slagveld in Las Vegas waar de Rockborn Gang de stad heeft gered. Nu ze door velen worden gezien als helden, hebben ze nauwelijks tijd om bij te komen van Las Vegas. In New York staat een nieuwe vijand op; Bob Markovic, met de superkracht om dodelijke ziektes te verspreiden. De Rockborn Gang gaat opnieuw op pad om de wereld te redden. Ondertussen stoeien ze nog altijd met de Duistere Toeschouwers en is nieuwkomer Francis misschien wel de manier om dichterbij deze Toeschouwers te komen.

Rivaal behaalde maar liefst vier sterren. Bij dit boek merkte je al vrij veel van de basis die Michael Grant aan het leggen was voor het slot. Alhoewel dat bij het lezen van Rivaal soms wat verwarring veroorzaakte, plukt Grant hier nu absoluut de vruchten van. Held is een fantastisch slot op een steengoede serie. Zoals altijd maakt hij alles waar wat je van hem verwacht: avontuur, drama, actie, romantiek en vriendschap. Held is het volledige pakket voor een top YA-boek, al is deze serie ook voor volwassenen heerlijk om te lezen trouwens.

Michael Grant lijkt er zelfs rekening mee te houden dat al zijn oude Gone-fans gewoon weer meedoen bij deze serie. Voor jongvolwassenen is Held soms misschien wat ingewikkeld. Zeker de verhaallijn van Malik, Francis, de Vierde Dimensie en de Duistere Toeschouwers zijn vrij pittig en complex om te begrijpen. De verhaallijn van de Duistere Toeschouwers is er natuurlijk een die gestart is helemaal in het allereerste deel van de Gone-serie en het is behoorlijk indrukwekkend hoe Grant dit in al de negen delen heeft opgebouwd en de lezers nu een mooie ontknoping geeft.

Gelukkig is het boek verder eenvoudig te volgen en is de spanning altijd volop aanwezig. Michael Grant is met name subliem in het starten van een boek, de toon wordt gelijk gezet in Held, en in het afleveren van een spectaculaire finale met een enigszins open einde. Het maakt hem tot één van, of misschien wel de beste, schrijver in het genre.

Ook gaan de personages nog altijd niet vervelen. We volgen in Held natuurlijk de Rockborn Gang bestaande uit Dekka, Shade, Cruz, Malik, Armo en Francis. Daarnaast blijven oude bekenden terugkomen, zoals Drake en enkele andere bad guys uit Monster en Rivaal. Verder verklap ik niet teveel, maar ook enkele andere favorieten van lang geleden zien we in Held terug. Daarbij is er voldoende ruimte voor nieuwe personages, zoals Bob Markovic en zijn dochter. In Held speelt de strijd zich grotendeels af in New York, zoals te verwachten kiest Grant een locatie die wereldwijd bij iedereen tot de verbeelding spreekt.

En is de Gone-serie nu dan echt ten einde? Voor nu in ieder geval wel, maar zeg nooit nooit. En vanzelfsprekend blijven we nog altijd hopen op een verfilming of serie.

Recensie: Held - Michael Grant

Held

1  2  3  4  5

Vier jaar nadat de koepel op Perdido Beach verdween heeft het rotsvirus vrij spel, waardoor er nu allerlei monsterachtige mensen met superkrachten rondlopen. De leden van de Rockborn Gang, Dekka, Shade, Cruz, Malik, Armo en Francis, hebben echter nog veel meer aan hun hoofd: wie zijn de Duistere Toeschouwers? En wat is de Vierde Dimensie, waar alleen Francis toegang toe heeft?
    Ze hebben al eerder laten zien dat ze helden zijn, maar een held heeft geen tijd voor rust. Als de met het virus besmette rots New York bereikt, staat een nieuwe vijand op: Bob Markovic. Hij was altijd al onuitstaanbaar arrogant en immoreel, maar met zijn nieuwe vermogen om dodelijke ziektes te verspreiden kan hij het leven voor iedereen op aarde tot een hel maken. De Rockborn Gang zal een paar zware beslissingen moeten nemen als ze de wereld opnieuw willen redden…
    Oude vrienden en nieuwe vijanden staan op in een laatste strijd om de menselijkheid.