Famous - Amy Jones RECENSIE

Recensie: Famous - Amy Jones

Hoe is het om zo beroemd te zijn en geen enkele privacy te hebben? Dat is het plot van Famous, geschreven door Amy Jones. In dit verhaal volgen we Ava, die beroemd is geworden door de realityshow van haar familie. Daarnaast volgen we Mags, een zangeres en opkomende celebrity. Op bijzondere wijze kruisen de levens van Ava en Mags meermaals en zien we hoe ze dreigen in te storten onder de druk van de altijd aanwezige media en fans.

Alhoewel Famous geen waargebeurd verhaal is, is de verhaallijn wel vrij herkenbaar. We volgen allemaal wel bepaalde beroemdheden via social media en zien hoe ieder deel van hun leven continu in de spotlights staat. Dat maakt de verhaallijnen van zowel Ava en Mags behoorlijk realistisch. Alhoewel Famous een roman is, is er daardoor ook behoorlijk wat drama en spanning. Een echt feelgood verhaal is het niet (wat je misschien wel zou verwachten), aangezien het verhaal vrij beladen en zwaar is. Het boek is een en al sensatie en leedvermaak. Dit is bijzonder ironisch, want is dat niet juist wat we dagelijks doen wanneer we allemaal als fans supersterren van over de hele wereld volgen.

Amy Jones weet twee even boeiende personages te creëren. Ze lijken op elkaar, maar zijn ook voldoende verschillend en ze zijn goed aan elkaar gewaagd. Het personage van Mags heeft wel veel meer emotie en voelt daardoor wat meer menselijk. Ava daarentegen blijft soms wat vlak en daardoor duurt het langer voor (en of) je met haar gaat meeleven. Ook is de opbouw in het verhaal soms net wat te traag. Zo lezen we veel over Ava en Mags als afzonderlijke personages, maar in verhouding is de tijd die ze samen doorbrengen toch wat kort.

Een mooi deel van het boek Famous zijn de social media berichten die zijn verwerkt in de verhalen. Na iedere gebeurtenis staat er een artikel van een website en daaronder zie je allerlei reacties van fans en volgers. Hiermee laat Amy Jones op bijzondere wijze zien hoe beroemdheden worden geprezen en worden gehaat, hoe snel dit om kan slaan en hoe onmenselijk er met ze wordt omgegaan via social media. Dit maakt het boek zowel intrigerend, leuk als leerzaam voor iedere jongere.

Famous is een roman helemaal passend in de tijd van nu. Het is een verhaal wat veel jongeren zal aanspreken en waar ondanks al het drama en de sensatie ook een wijze les in zit.

Recensie: Famous - Amy Jones

Famous

Amy Jones

25 februari 2020

ISBN 9789026148989
    Uitgever De Fontein
    352 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Ava is beroemd door de realityshow van haar familie; Mags is zangeres en een rijzende ster. Als vrouwen in de spotlights wordt hun leven bepaald door hoe ánderen hen zien. Tot ze de regie terugpakken.

Ava is beroemd door de realityshow over haar familie. Iedereen kent haar naam, niemand neemt de moeite haar te leren kennen. En als je opgroeit in een gezin waar alles voer voor de camera's is, is het heel gemakkelijk jezelf kwijt te raken.

Mags is de zangeres van een up-and-coming band. Elke dag opnieuw krijgt ze dezelfde bagger over zich heen "die er nou eenmaal bij hoort' als vrouw in de muziekwereld. Maar na een verpletterend verlies richt haar woede zich op het enige waar ze nog controle over heeft – zichzelf.

Twee jonge vrouwen dreigen ten onder te gaan aan de verwachtingen van anderen over hoe ze hun leven moeten leiden. Hun onverwachte vriendschap geeft hen de kans terug te claimen wat ze allang kwijt zijn: de regie over hun eigen leven.