The Place to Be - Lonely Planet RECENSIE

Recensie: The Place to Be - Lonely Planet

Het boek The Place to Be van Lonely PLanet bevat 240 bestemmingen waar blij, avontuurlijk, geamuseerd, kalm, opgewonden, geïntrigeerd en gepassioneerd de gevoelens zijn die overgebracht dienen te worden aan de lezer. The Place to Be bevat hoofdstukken vol plaatsen en ervaringen die tot de verbeelding van de lezer spreken en de lezer uitdagen de cultuur en uitzichten te laten spreken. Naast boordevol foto's, bevat het boek ook praktische reistips.

The Place to Be ziet er aan de buitenkant rustig in nude kleuren uit. Het hemelsblauw-paars en de zanderige woestijnkleuren van het strand geven de lezer kalmte om in alle rust het prachtig ogende boek open te slaan. Met een hartslag in standje 'rust' waant de lezer zich de planeet over. Toch is The Place to Be niet helemaal in de stijl die je van Lonely Planet zou verwachten. Je verwacht originele, hippe, spetterende pagina's, maar ook de tekst van The Place to Be ziet er nude en erg kalm uit.

De grote afbeeldingen in The Place to Be passen heel goed bij het grootse dat het boek al toont op de flap. De afbeeldingen zijn sprekend, afwisselend van kalm naar druk, van natuur naar cultuur en van stedelijk naar de rimboe. Een minpuntje is dat lang niet alle afbeeldingen scherp zijn. Dit is een groot contrast met de weergave van de tekst, die haarscherp is uitgelijnd en opgemaakt.

Zoals in de voorgaande alinea genoemd is, ziet de tekst er onwijs strak uit. Er zijn geen grote titels of tussenkopjes die eruit springen, waardoor het soms voor het oog lastig is om een beginnetje te maken. Het enige speelse en aandachttrekkende is dat er op iedere pagina twee kolommetjes staan waarin twee places to be kort worden uitgelicht. Verder is alles zwart-wit.

Waarschijnlijk is het de bedoeling van Lonely Planet dat de lezer een hoofdstuk uitkiest en vanaf de titelpagina van het desbetreffende hoofdstuk begint te lezen. Vanaf daar lijkt het alsof je op wereldreis gaat door het boek. Lonely Planet geeft handvatten, zodat de lezer veel aan zijn of haar eigen verbeelding over kan laten. Lonely Planet biedt zowel uitgebreide als beknopte ruimtebeschrijvingen, gecombineerd met subtiele reistips, zoals hier en daar de naam van een restaurantje of park of juist het nummer van een snelweg die de reiziger moet nemen om net een stapje verder te gaan dan het basispunt van die reis. Gelukkig geeft Lonely Planet deze informatie niet te veel of te vaak, want de lezer neemt het grote boek met 1000 places to be immers niet mee op reis. En toch is het alsof Lonely Planet je de mogelijkheid geeft je tassen te pakken en vanaf je thuishonk verschillende kanten op te reizen. Ideaal, vooral in tijden van een intelligente lockdown!

De hoofdstukken hebben originele titels die thema-gebonden zijn. Lonely Planet probeert de places per hoofdstuk aan elkaar te verbinden middels de thema's. Enkele thema's zijn sereen, geluk, reflectie, vervulling en plezier. Hoewel niet elke omschrijving van een bestemming duidelijk te herleiden is naar het hoofdstukthema, is dit bij de meeste bestemmingen wel het geval. Dit zorgt ervoor dat er toch een soort structuur in The Place to Be te vinden is, ook al is het voor het oog soms niet makkelijk te zien.

Kortom: The Place to Be ziet er prachtig, sereen en rustgevend uit. Door de thematische hoofdstukken gaat de lezer vol opwinding op avontuur, want Lonely Planet geeft handvatten om in je hoofd daadwerkelijk op wereldreis te gaan. Ideaal, vooral in tijden van een intelligente lockdown! Hoewel de afbeeldingen de inhoud reflecteren en de lezer inspireren, zijn ze niet zo scherp als de vormgeving van de tekst. Toch weet The Place to Be je met plezier een wereldreis te beleven in tijden van alleen zijn.

Lonely Planet The Place to Be

Lonely Planet

28 januari 2020

ISBN 9789021575926
    Uitgever Kosmos
    304 pagina's

Kosmos

Reizen

1  2  3  4  5

Nederlandstalige editie van de schitterende Lonely Planet-titel The Place to Be met 240 bestemmingen die je echt zullen raken.

Laat je inspireren door dit schitterende reisboek van Lonely Planet. The Place to Be bevat 240 bestemmingen waar je blij, avontuurlijk, kalm, opgewonden, geamuseerd, geïntrigeerd of gepassioneerd van wordt. Iedere bestemming zal een emotie oproepen, van ongerepte natuurgebieden, bruisende steden tot enorme natuurverschijnselen en religieuze bedevaarten. Elk hoofdstuk bevat 20 plaatsen en ervaringen die je prikkelen. Naast de schitterende foto's waar Lonely Planet bekend om is, bevat het ook praktische reistips.