Terug naar Cornwall - Marelle Boersma RECENSIE

Recensie: Terug naar Cornwall - Marelle Boersma

Al op jonge leeftijd moet Jill haar moeder missen. Met haar vader bouwt ze een sterke band op, waarbij ze vooral veel plezier beleven aan het elkaar raadsels geven en die oplossen. Na zijn dood laat hij haar het grootste raadsel van haar leven na. Want waarom kon hij nooit over vroeger praten? Jill reist af naar de Engelse regio Cornwall, waar haar ouders vandaan kwamen en waar ook zijzelf geboren is. Daar aangekomen vindt ze heel andere antwoorden op haar vragen dan ze verwacht had; antwoorden die vervolgens nieuwe vragen oproepen en zelfs haar leven in gevaar brengen.

Sinds 2017 schreef Marelle Boersma al meerdere vertrek-thrillers. De boeken, die iedere keer over andere personages gaan en dus goed los van elkaar gelezen kunnen worden, gaan over Nederlanders die alles achterlaten en naar het buitenland vertrekken. Er reisden al dames af naar Italië, Frankrijk en Portugal. In Terug naar Cornwall is het uiterste zuidwestelijke puntje van Engeland het toneel. Een regenachtigere bestemming dan eerder, maar ook daar blijken de gemoederen hoog op te kunnen lopen.

Dat landen-thema van de Vertrek-serie geeft Terug naar Cornwall meteen iets extra's. Je zou het clichés kunnen noemen, maar wat zou een Engels theehuis zijn zonder theepotten met bloemetjesmotieven? En de stormachtige wind die rond de woeste kliffen waait, past prima bij dwalende zielen als Jill. Cornwall komt in dit boek goed uit de verf en zal liefhebbers zeker charmeren.

Ook het opbouwen van een spannend boek heeft Boersma aardig in de vingers. Hoofdstuk voor hoofdstuk ontrolt ze het mysterie waarvoor Jill naar Engeland is afgereisd. Daarvoor moet je als lezer wel even doorzetten. Terug naar Cornwall moet echt op gang komen. Zo is Jill geen hoofdpersoon die je direct in je hart sluit, en Boersma's schrijfstijl is zeker in het begin wat houterig, waarbij het geen excuus is dat dat zou passen bij Jills horkerige en afstandelijke gedrag. Het helpt dan ook niet dat het vertelperspectief in hoog tempo afgewisseld wordt met twee andere personages, waarvan er een vooralsnog anoniem is.

Dat hoge tempo, dat deels het gevolg is van de korte hoofdstukken waar Boersma mee werkt, maakt wel dat Terug naar Cornwall makkelijk wegleest. Naarmate steeds duidelijk wordt dat de betrokkenen een groot geheim verbergen en iedere bladzijde je dichter bij de ontknoping brengt, wordt het steeds lastiger het boek weg te leggen. Zelfs ondanks dat de zich ontrollende gebeurtenissen en onthullingen toch wat voorspelbaar zijn.

Het is jammer dat Boersma een van de verrassendere plotwendingen (met een zeer actueel thema) niet verder uitdiept. Dat had Terug naar Cornwall makkelijk net iets meer boven 'prima leesbaar' uitgetild. Ook is dit boek meer 'spannend mysterie' dan 'thriller', zeker omdat die thrillerelementen net wat teveel uit de lucht komen vallen en de spannende ontknoping net wat te weinig uitgewerkt wordt. Desalniettemin is Terug naar Cornwall duidelijk met veel plezier geschreven en zo laat het zich ook lezen.

Terug naar Cornwall

1  2  3  4  5

Vlak na de dood van haar vader ontdekt Jill een raadselachtige notitie die hij voor haar achterliet. Ze vertrekt naar haar geboortegrond in Cornwall op zoek naar haar familie en afkomst. Daar blijkt dat haar hele leven gebaseerd is op leugens. Kan Jill op tijd ontdekken wat haar vader haar nu eigenlijk wilde vertellen?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox