Viktor - Judith Fanto RECENSIE

Recensie: Viktor - Judith Fanto

In de roman Viktor, geschreven door Judith Fanto, lezen we de geschiedenis van de Oostenrijkse familie Rosenbaum. In dit boek lopen twee verhaallijnen door elkaar. Het ene verhaal speelt zich af in 1939 in Wenen. Oostenrijk wordt overgenomen door Duitsland en in Wenen loopt de Jodenhaat snel op. Viktor Rosenbaum is het zwarte schaap in een grote Joodse familie. Een rokkenjager die altijd en overal tegenin gaat en zich niet druk maakt om regels. Maar ook heeft Viktor een vastberadenheid om iedereen die hij liefheeft te beschermen tegen het Duitse kwaad. Viktor heeft echt bestaan. In het andere verhaal is het 1995. Hier lezen we het verhaal van ik-persoon Geertje. Zij heeft er genoeg van dat haar familie, de familie Rosenbaum, nooit wil vertellen over hun Joodse geschiedenis en wat er gebeurt is in de Tweede Wereldoorlog.  Geertje wil onderzoeken waarom haar familie niets met het Jodendom te maken wil hebben en wat nu precies die familiegeheimen zijn.

Viktor is naast een geschiedenisroman ook een psychologische roman. Judith Fanto onderzoekt op indrukwekkende wijze wat de psychologische nasleep is van de Jodenvervolging. Want die gevolgen treffen niet alleen de mensen die de Tweede Wereldoorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt, maar ook de volgende generaties. Vooral ik-persoon Geertje maakt een enorm psychologisch proces door in de zoektocht naar haar Joodse achtergrond en de geschiedenis van haar familie.

Voor het geschiedenis aspect gebruikt Judith Fanto beide verhaallijnen om te vertellen wat er in de jaren vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. In de verhaallijn van Viktor maakt de familie alles zelf mee. In de andere verhaallijn duikt Geertje regelmatig in het familiearchief dat zij in een verborgen kast op de zolder heeft gevonden. De dingen die ze daar vindt geven steeds weer kleine delen van de geschiedenis van de familie Rosenbaum weer. Zo vindt zij een persoonlijke brief uit een vernietigingskamp en een krantenartikel over Viktor.

Viktor is een ijzersterk debuut van Judith Fanto. Dit boek bevat eigenlijk alles. Er zit humor in beide verhalen. Je kan niet anders dan gniffelen bij de pogingen van Geertje om zich de Joodse gebruiken eigen te maken, waarbij ze af en toe een flinke blunder maakt. In de tweede verhaallijn is daar Viktor die als een dandy door het leven gaat met een lekker dosis flauwe grappen die je hem snel weer vergeeft, het is ook zijn manier om met de narigheden om zich heen om te gaan. Daarnaast zit er tragedie in met de afgrijselijke gebeurtenissen in Wenen die ook de familie Rosenbaum treffen. De spanning wordt aan het eind van het verhaal flink opgevoerd met een onverwachte twist in het plot. Voeg daar nog een stukje romantiek aan toe van zowel Viktor en Geertje en je hebt alle ingrediënten voor een fantastisch boek. Dit boek kan alleen maar vijf hartjes krijgen. Het is te hopen dat er na dit uitmuntende debuut nog meer romans van Judith Fanto zullen volgen.

Recensie: Viktor - Judith Fanto

Viktor

1  2  3  4  5

Viktor is het debuut van Judith Fanto. Viktor is een hartveroverende roman, gebaseerd op de lotgevallen van de Weens-Joodse familie van Fanto. Viktor heeft echt bestaan.

Met Viktor schrijft Judith Fanto een hartveroverende, waargebeurde familiegeschiedenis over de betekenis van familiebanden.

Wenen, 1914. De zesjarige Viktor Rosenbaum redt weeskind Bubi uit een vijver in het Praterpark. Tussen hen ontstaat een levenslange vriendschap en Bubi wordt opgenomen in de gegoede Weens-Joodse familie. Viktor, die maar niet wil deugen, ontpopt zich als patser en rokkenjager en maakt geen van zijn vele studies af, tot groot verdriet van de intellectuele Rosenbaums. De Anschluß in 1938 vormt een keerpunt: met heldhaftige vindingrijkheid en brutaliteit beschermt Viktor iedereen die hij liefheeft.

Nijmegen, 1994. Geertje Rosenbaum, de jongste telg van de familie, rebelleert tegen de angst en schaamte waarmee de Rosenbaums hun Joodse identiteit beleven. Wanneer houdt haar familie nu eindelijk op met onderduiken? En waarom wordt Viktor, de broer van haar grootvader, doodgezwegen? Als Geertje op onderzoek uitgaat, stuit ze op een onwaarschijnlijk familiegeheim.

De roman Viktor is het debuut van Judith Fanto en is gebaseerd op de lotgevallen van de Weens-Joodse familie van Fanto. Viktor heeft echt bestaan.