De erfenis van Tesla - Neal Shusterman en Eric Elfman RECENSIE

Recensie: De erfenis van Tesla - Neal Shusterman en Eric Elfman

De veertienjarige Nick is net verhuisd naar Colorado Springs, samen met zijn vader en broertje Danny. Ze gaan in het huis wonen van oudtante Greta. De hele zolder ligt vol met oude, nutteloze apparaten. En aangezien de zolder de slaapkamer van Nick is, besluit hij flink op te ruimen en een garageverkoop te houden. Ondanks het super slechte weer loopt het storm bij de verkoop en in een mum van tijd zijn alle apparaten verkocht, tot Nicks grote verbazing.

Al snel blijkt dat er iets bijzonders aan de hand is met alle apparaten. De bandrecorder neemt bijvoorbeeld op wat je eigenlijk niet durft te zeggen, de fotocamera maakt foto’s van de toekomst en de oude accu blijkt te kunnen reanimeren en wekt een goudvis weer tot leven. Nick denkt dat het veiliger is als hij alle spullen weer terugvordert, maar een geheim genootschap is ook op zoek naar al die absurde apparaten.

Neal Shusterman en Eric Elfman hebben een spannend boek geschreven, echt een voor kinderen die avontuur willen beleven. De erfenis van Tesla is het eerste deel van de Accelerati-trilogie. Blijkbaar is het eerste deel jaren geleden al verschenen, in 2014, maar toen met de titel: De mysterieuze zolder. Het boek heeft nu een flitsendere omslag en een nieuwe titel, die ook beter de lading dekt.

Hoofdpersoon Nick vindt op zolder apparaten met de inscriptie: Eigendom van NT. En NT staat voor Nikola Tesla, een groot uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige. De jeugd zal zijn naam vooral linken aan de elektrische auto’s van dat merk. In het boek heeft de persoon achter Tesla verder geen enkele rol, er wordt bijvoorbeeld geen aandacht besteed aan wat voor een grootste dingen Nikola Tesla nog meer heeft uitgevonden. Er wordt alleen genoemd dat de hij naar alle waarschijnlijkheid een relatie heeft gehad met de oudtante van Nick, Greta. Voor de lezer is dit geen enkel probleem, je wil het verhaal van Nick en zijn vrienden beleven.

Neal Shusterman en Eric Elfman hebben de hoofdpersonen uit het boek erg goed omschreven. Het zijn stuk voor stuk ‘herkenbare’  typetjes, zo kom je ze in iedere vriendengroep tegen. Voor de doelgroep van dit boek, 13-15-jarigen, zal dit ook zeker bekend voorkomen. Wat de schrijvers leuk hebben gedaan, is dat ze wisselen van perspectief. Zo kom je als lezer alles te weten over de verschillende apparaten, maar ook de gevoelens voor elkaar. Shusterman en Elfman hebben de personages echt laten spreken en tot leven gewekt in dit boek.

Nick is met zijn vader en broertje in Colorado Springs gaan wonen, nadat hun huis is afgebrand. Moeder is daarbij omgekomen en Nick vindt dat dat zijn schuld is. In zijn nieuwe woonplaats weet niemand van zijn voorgeschiedenis en dat wil hij eigenlijk zo laten. Totdat hij Caitlin ontmoet.

“Wat weet jij daarvan? Je kunt met geen mogelijkheid weten hoe het voelt als je hele leven in één moment aan stukken wordt gescheurd.” Nick haalde diep adem. “Toch wel,” zei hij en hij vertelde haar dingen waar hij niet over had gesproken sinds de dag dat zijn eigen leven aan stukken was gescheurd. (p. 71)

Nick opent zijn hart voor Caitlin, op een manier zoals pubers dat doen. Shusterman en Elfman laten als het beladen wordt, ook de nodige humor doorklinken. Heel prettig om te lezen. Ook al heb je enorm met Nick te doen, je leest het door de humor toch met een glimlach op je lippen.

De erfenis van Tesla leest lekker vlot. Dit komt door de originaliteit die de schrijvers hebben ingebracht. De apparaten van Tesla kunnen namelijk absurde dingen. Ook de wisselingen van perspectief zijn prettig. En het mysterie dat opgelost moet worden, houdt je als lezer gevangen in het boek. Hier en daar wordt dit afgewisseld met aangename humor. Richting het einde beginnen wat puzzelstukjes te vallen en wordt het echt heel spannend. Je wordt op het verkeerde been gezet, wat ervoor zorgt dat je niet kan stoppen met lezen. Het einde is… de moeite waard, meer ga ik niet verklappen. Op naar deel 2 van de Accelerati-trilogie.

Accelerati-trilogie 1 - De erfenis van Tesla

1  2  3  4  5

Absurde uitvindingen van Nikola Tesla en een pastelkleurig genootschap

De veertienjarige Nick verhuist met zijn vader en broertje naar het huis van hun oudtante Greta. De zolder – Nicks nieuwe slaapkamer – ligt vol oude, nutteloze apparaten. Nick besluit eens goed op te ruimen en een garageverkoop te organiseren. Nadat hij overal flyers heeft verspreid en alle spullen naar buiten heeft gesleept, begint het keihard te regenen. Ondanks het noodweer komen er massa's mensen opdagen. Ze lijken stuk voor stuk door een specifiek voorwerp te worden aangetrokken. Nick blijft verwonderd achter als bijna alle apparaten zijn verkocht.
    Dan blijkt dat er iets vreemds aan de hand is met de spullen. De ouderwetse bandrecorder neemt op wat je liever niet zegt, de fotocamera maakt foto's van de toekomst en de oude accu wekt een dode goudvis tot leven. Nick moet zorgen dat hij alle voorwerpen terugkrijgt, voor er onomkeerbare rampen gebeuren. Wat hij niet weet is dat een geheim genootschap precies op hetzelfde uit is…