Ăn Ăn - Mai Nguyễn RECENSIE

Recensie: Ăn Ăn – Mai Nguyễn

Ik herinner me Mai Nguyễn nog van haar deelname aan MasterChef in 2016. Hoewel ze niet won was wel duidelijk dat Mai gerechten kon maken met mooie, bijzondere smaken vooral gebaseerd op haar Vietnamese, Filipijnse en Singaporese achtergrond. Dat resulteert vier jaar later in het boek Ăn Ăn. Een boek waar ik blij van word. Mai Nguyễn vertelt in haar boek uitgebreid over haar eerste levensjaren in Vietnam, van waaruit ze veertig jaar geleden via de Filipijnen naar Nederland kwam. Haar verhaal wordt ondersteund door foto's uit het familiearchief en door sfeervolle foto's uit Vietnam.

Gelijk moet ik al toegeven dat ik, voordat ik Ăn Ăn las, eigenlijk heel weinig wist over Vietnam. Kijk je op de landkaart dan valt al direct de bijzondere vorm van het land op. Ruim 1.500 km lang en op de veel plekken niet breder dan zo'n 100-150 km. Mai Nguyễn verdeelt het land culinair gezien in drie delen: Noord-, Centraal- en Zuid-Vietnam. Uiteraard speelt het klimaat een belangrijke rol daarin, maar ook culturele aspecten zijn een belangrijke factor. Volgens Mai wordt in Vietnam de hele dag door gegeten. Er is een heel andere eetcultuur dan bij ons en Mai legt in het boek uit wat de belangrijkste tafelmanieren zijn. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel. Verbaas je dus niet wanneer je wordt uitgenodigd om te komen en eten met een Ăn Ăn dat 'Aan Tafel!' betekent.

Ăn Ăn begint met een aantal basisrecepten. Recepten die verderop in het boek vaak weer terug komen. Ik maakte hiervan de Karamelsiroop die ik gebruikte voor één van de recepten uit een ander hoofdstuk. Wat mij bij ongeveer alle recepten opviel is dat de ingrediënten erg goed verkrijgbaar zijn. Voor de meeste hoef je zelfs niet naar de toko, maar volstaat een bezoek aan de plaatselijke super. Dat is ook wel eens lekker. Het maakt de recepten zeer maakbaar.

Het volgende hoofdstuk gaat over herinneringen en Heimwee-eten. Gerechten die Mai Nguyễn herinneren aan haar jaren in Vietnam. Geuren en smaken uit het verleden. Mijn oog viel meteen op het in kokoswater gestoofd buikspek met gekookte eieren. Ik ben sowieso een fan van buikspek en de foto bij het recept zag er zeer aantrekkelijk uit. Aangezien dit gerecht zo'n 2,5 uur moet garen moet je er wel de tijd voor nemen. Van tevoren maakte ik al de karamelsiroop die als ingrediënt voor dit recept nodig was. Wij aten er verder rijst en in zuur ingelegde komkommer bij. Een heerlijke maaltijd!

Overigens bevat dit hoofdstuk niet enkel hoofdgerechten. Mai heeft er voor gekozen hoofd-, bij- en voorgerechten door elkaar te zetten. Overigens staat het er wel steeds duidelijk bij. De nagerechten, of liever het 'zoet' staat wel in een apart, laatste hoofdstuk. Desserts worden eigenlijk niet gegeten na het eten. Zoete snacks kan je de hele dag eten!

In het hoofdstuk 'Jeugd en vervolg in Nederland' verzamelde Mai Nguyễn recepten die ze nu nog steeds vaak maakt voor vrienden en haar gezin. Ook vind je hier het recept van de Vietnamese loempia die we inmiddels allemaal kennen van de kraampjes in onze steden. Verder in dit hoofdstuk ook weer van alles wat: Vlees, vis, salades en soepen. Het boek nodigt dan ook enorm uit om er heerlijk doorheen te bladeren. Dat alle gerechten kort worden ingeleid met een stukje tekst maakt dat je er ook nog eens heerlijk in kan lezen. Uit dit hoofdstuk maakte ik de gestoofde kip met citroengras. Ook hier weer geen moeilijke ingrediënten. Wel heeft het wat voorbereiding nodig waar een keukenmachine heel handig voor is. Wij vonden dit gerecht misschien nog wel smakelijker dan het buikspek, waar we al zo van genoten hadden. Jammer dat er wel wat onduidelijkheden staan in de ingrediëntenlijst: 3 stronken citroengras wegen bij lange geen 50 gram en bij gemberwortel staat twee keer een verschillend gewicht: 10 g gemberwortel (ca. 20 gram). Even opletten dus!

Een belangrijk onderdeel van de Vietnamese eetcultuur is fastfood. Eigenlijk is op iedere hoek van de straat wel een kraampje te vinden. Opeten doen ze in Vietnam trouwens gewoon bij het kraampje. In Ăn Ăn wordt er een heel hoofdstuk aan gewijd. Heerlijke gerechten die mij bijvoorbeeld inspiratie geven voor een (tuin)feest of barbecue.

Ăn Ăn is een heerlijk boek dat mij volop inspiratie geeft. Was ik vroeger niet zo'n fan van de Aziatische keuken. Boeken als dit maken mij er steeds enthousiaster voor.

Recensie: Ăn Ăn – Mai Nguyễn

An An Vietnamese Familierecepten

1  2  3  4  5

An An – oftewel: "aan tafel!' Met dit kookboek ontdek je hoe verrassend Vietnamees eten kan zijn, variërend van traditionele maaltijden tot het nieuwste streetfood.

Schuif aan bij Mai Nguy?n en laat je betoveren door haar recepten in dit Vietnamese kookboek. Haar gerechten zijn onweerstaanbaar, gezond en geschikt voor iedere thuiskok. Doe je tegoed aan tachtig tongprikkelende snacks en maaltijden, zoals Tom rim (gesauteerde, gekaramelliseerde garnalen), Th?t kho tàu (gestoofd buikspek in kokoswater) en Ca tim nuong sot hot tuong ot (geroosterde aubergine met spicy zwarte bonensaus).

In An An deelt Mai (ook bekend van MasterChef) niet alleen de beste Vietnamese recepten, maar ook haar aangrijpende vluchtelingenverhaal. Inleidend vertelt ze over haar lange reis van Vietnam, via de Filippijnen naar Nederland en hoe ze – zelfs terwijl ze voor de heetste vuren stond – een geweldige passie voor koken ontwikkelde. Bereid je voor op een smaakvol Vietnamees kookboek waarin op elke pagina een nieuwe culinaire ontdekking schuilt; van voor- tot nagerecht en alles ertussenin.